Fast & furiøs
BILTEST: Du føler deg enda dummere når du kjører deg fast med firehjulsdrift. Først publisert i Bil 5-2013. Vi måtte konstatere at om det er høyt fra den tarpeiske klippe – kan selv en langt lavere grøftekant også skape problemer nok om du bare har tilstrekkelig tro på egen firehjulsdrift… Alle de store bilprodusentene pumper ut nye «Norges-bil-kandidater» med stor fart og overbevisning om dagen. Sist ut er Ford som har tatt sin amerikanske Escape til Europa og latt den arve både navn og taklinje fra forrige generasjon Kuga. Nisjeprodusenten Subaru har vært i dette markedet lenge, og gjorde stor suksess i 2012 med sin XV – nå er det en helt ny generasjon Forester som er klar for norske vinterveier. På plass for å forsvare sin posisjon som fjorårets mest solgte firehjulstrekker er Volkswagen Tiguan. Med den mest naturlige mine har den tatt plassen som en slags kompakt-SUVens svar på Golf. Nå begynner den å trekke på årene, og spørsmålet er om den fortsatt kan holde unna for nykommerne.
Dette er biler som fungerer svært godt både ved småkjøring i byen, ute på landeveien og ikke minst på den så mye omtalte hytteveien. For at en bil skal fungere i alle disse sammenhengene, er førermiljø og komfort svært viktige elementer. Tilnærmingen er svært ulik for de tre konkurrentene. Kuga er definitivt den bilen som har fått flest behandlinger med premiumfilteret. Resultatet har blitt en bil som kikker oppover mot dyrere biler som X3, Q5 og GLK. En av årsakene er testens beste seter, og et utstyrsnivå som byr på komfortdetaljer som adaptiv fartsholder, varme i frontrute og skiltgjenkjenning. Antallet og utformingen av knapper blir som regel et spørsmål om smak, superergonomisk blir det aldri. Løsningen med to nesten like store skjermer, en inne i selve instrumentclusteret og en i midtkonsollen, er heller ikke testlagets favoritt. Betjeningen er heller ikke det mest smidige vi har vært borti. Tiguan plasserer seg i et midtsjikt. Det er alltid lett å finne seg til rette i en Volkswagen, knappene sitter der du forventer og alt fungerer godt. Setene er godkjent, selv om vi kunne tenkt oss litt bedre lårstøtte. Det er lett å forstå at Tiguan selger godt, det som oppleves som negativt når du kommer fra en av de andre testbilene, blir relativt raskt visket ut av at dette er en bil som er veldig lett å leve med. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |