[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai klar for WRC-debut


Terje Ringen



Om en drøy måned stiller Hyundai på startstreken i Rally Monte-Carlo med sin nye i20 WRC. Nå er flere detaljer rundt teamet klare.

Hyundai har fått med seg Shell som samarbeidspartner, så teamets offisielle navn er Hyundai Shell World Rally Team.

Videre har de sikret seg noen av verdens beste førere som skal være med å utvikle bilen gjennom denne første WRC-sesongen.

Thierry Neuville er offisiell førstefører etter at han nylig meldte overgang fra Ford der han i år kjørte inn til andreplass i fører-VM etter suverene Sebastien Ogier i Volkswagen.

I årets første løp i Monte-Carlo er det rutinerte Dani Sordo, tidligere Citroën-fører, som skal kjøre den andre bilen.

Men i løpet av året skal også to andre førere få prøve seg, finske Juha Hänninen (teamets første testfører) som antagelig kjører i Sverige og Finland, og australske Chris Atkinson som får kjøre på sin hjemmebane i Rally Australia.

Hyundai har satt seg nøkterne mål for debutsesongen. Hovedmålet er å komme seg helskinnet gjennom alle VM-runder med to biler – noe som kan være vrient nok i denne sporten, men som er viktig for å sanke vitale data for fremtidige sesonger.

- Vi har arbeidet hardt for å nå dit vi er i dag, sier teamsjef i Hyundai Motorsport GmbH, Michel Nandan, og fortsetter:

- På mindre enn ett år har vi utviklet og testet en ny bil med WRC-spesifikasjoner, Hyundai i20 WRC, samtidig som vi har etablert et profesjonelt team og et moderne motorsportanlegg. Det er store prestasjoner i seg selv, men vi vet at vi fortsatt har mye å lære. Om vi lykkes kan vi kanskje være med og slåss om pallplasser mot slutten av sesongen.

I forbindelse med WRC-lanseringen fortalte Hyundai også at «Hyundai N» skal brukes for å symbolisere merkets avanserte teknologi på både WRC-bilen og fremtidige masseproduserte modeller. N’en er inspirert av Namyang R&D Centre som er hjertet i Hyundais teknologiske utvikling.

Siden Hyundai lanserte sine WRC-planer i Paris høsten 2012, har de bygget opp et team på 90 medarbeidere fra 18 nasjoner og et nytt hovedkvarter for motorsport i utkanten av Frankfurt.

LES OGSÅ: Hyundai nærmere WRC

Volkswagen ga også uttrykk for beskjedne mål da vi overvar deres WRC-lansering i Monte-Carlo for et år siden, men selv om de sikret seg begge VM-titler i årets sesong er det vanskelig å tenke seg at Hyundai kan oppnå en tilsvarende suksess.

Uansett blir det forhåpentligvis en spennende sesong med flere aktører på banen. Slik ser kalenderen ut:

Rallye Monte Carlo

14. – 19. jan

Rally Sweden

05. – 08. feb

Rally Guanajuato Mexico

06. – 09. mar

Vodafone Rally de Portugal

03. – 06. apr

Philips LED Rally Argentina

08. – 11. mai

Rally d'Italia Sardegna

06. – 08. jun

Lotos Rally Poland

27. – 29. jun

Neste Oil Rally Finland

01. – 03. aug

ADAC Rallye Deutschland

22. – 24. aug

Coates Hire Rally Australia

12. – 14. sep

Rallye de France-Alsace

03. – 05. okt

RallyRACC-Rally de Espana

24. – 26. okt

Wales Rally GB

14. – 16. nov


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: