[]
[] [firmabil.no] []

Fornuft – og en smak av følelser


Stein Pettersen



BILTEST: Da første generasjon av Toyota RAV4 og Kia Sportage kom til Norge omtrent samtidig med de Olympiske Leker, definerte den første en ny klasse kompakte SUVer, mens den andre var det vi gjerne kaller for en genuin drittbil. Snaut 20 år senere er svært mye forandret.

Først publisert i Bil 7-2013.

Da salgstallene ble gjort opp på slutten av fjoråret, var Kia Sportage Norges 21. mest solgte bil, på plassen foran og med rundt 250 flere biler enn Toyota RAV4. Et resultat av at koreanerne har jobbet svært målbevisst og tatt gedigne steg fremover hver gang de har lansert en ny modell.

Til kampen i 2013 stiller imidlertid Toyota med en helt ny bil. En RAV4 som har blitt så voksen at de nesten kunne kalt den 5. Har den rykket fra konkurrenten?

Oppgraderingen av RAV4 er den største og mest vellykkede testteamet har sett av noen Toyota de siste årene. En ting er eksteriøret, der den har blitt lavere, bredere og lengre – noe som sammen med betydelig dristigere linjer har gjort den til en mye tøffere bil.

Den har imidlertid litt å måle seg med i denne settingen, for Sportage er designet under vingene til ex-Audi-mann Peter Schreyer, som har vært villig til å ta en god porsjon sjanser, og det har vært svært vellykket.

Begge bilene fremstår som tøffe familiebiler, og uttrykker en soliditet, som jo også har blitt noe av varemerket til disse to merkene. Til tross for at de fremstår som ulike, er det noe distinkt med den asiatiske designlinjen som sørger for at de glir godt inn i et stadig voksende segment.


Samme lest

Etter en uke på test med disse bilene er det en ting som raskt etablerer seg hos testteamet. Dette er biler som er lette å like. Det er svært få ting å irritere seg over, og de har en funksjonalitet og fleksibilitet som gjør at de enkelt finner sin rolle som familiemedlem.

Selv om ingen av de to testbilene direkte trigger den tradisjonelle formen for bilglede eller entusiasme, vil mange glede seg over et usedvanlig trygt og forutsigbart bilhold. Det er det ingen grunn til å tvile på. Samtidig er begge biler der det er lett å finne seg godt til rette, det er rett og slett biler som er lette å like, og som det er enkelt å se at mange finner stor funksjonell glede i.

Da de kompakte SUVene gjorde sitt inntog kunne du stort sett regne med følgende nøkkel sammenlignet med en tilsvarende stasjonsvogn: 65 prosent av bagasjeplassen, og rundt 100.000 kroner opp i pris. Likevel løp folk for å kjøpe.

Det som er gledelig med denne klassen nå, er at plassutnyttelsen er blitt betydelig bedre. I dag gir en kompakt-SUV god plass til både bagasje og passasjerer, og en innvendig design som bidrar til trivselen.


Løft

Sportage er ikke mer enn tre år gammel, likevel merker du at den er hakket eldre enn RAV4. Det er ikke så vanskelig å sette fingeren på hva det er heller, for det er bare å strekke ut hånden og la den gli over interiøret.

Kvaliteten er absolutt godt innenfor hva man kan forvente - og langt fra dårlig – men utviklingen akkurat på dette området går ekstremt raskt. Det kan være en finish, eller følelsen i en knapp – det er detaljer – men samtidig kan du ikke la være å legge merke til at det fortsatt henger igjen noen plastkvaliteter som kjennes noen år gamle.


LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota RAV4
- Testvurdering og poeng Kia Sportage
 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: