Frelserne
BILTEST: Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær. Først publisert i Bil 8/9-2013. Det viktigste disse bilene har til felles er en stikkontakt. I praktisk bruk kan de kjøres på strøm mellom 5 og 35 mil, og de praktiske egenskapene er også svært varierende. Likevel var det riktig å hente dem ut nå, for i koket som er rundt elbiler og ladbare hybrider er det viktig å finne ut hva som faktisk er forskjellen – og ikke minst om det fungerer så godt som predikantene hevder. Elbilene stikker av med det meste, de har svært gode insentiver i form av frafall av både moms og avgifter. De nyter også godt av nesten alle rettigheter i trafikken og slett ikke så få når de står parkert. Usikkerheten knytter seg først og fremst til rekkevidde, ladetid og hvor lenge de gunstige rammebetingelsene vil være til stede. For elektriske biler er Norge annerledeslandet, i 2012 manglet det 50 biler for å nå 4000 elbiler, det er nesten tre prosent av nybilmarkedet. Utviklingen har vært rask. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at vi i 2003, da det norske elbileventyret startet, hadde vi rundt 1000 elektriske biler på veiene. Frem til 2006 var det relativt rolig, før det virkelig har tatt av de siste tre årene. I dag ruller rundt 10.000 elektriske biler på norske veier. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |