Fornuftige familiefraktere
BILTEST: Begge er nye varianter av modeller vi kjenner godt fra før, og lover fornuft og praktiske egenskaper, kombinert med lavt forbruk og lav pris. Først publisert i Bil 10-2013. Av alle biler jeg har kjørt er Skoda Octavia kanskje den bilen det er enklest å leve med. Interiørt er alt som det skal være. Lettnavigert, intuitivt og velbygd. Alt er hvor det skal være. Setejustering, knapper, skjermer og annet er praktisk og enkelt anlagt – uten at det føles simpelt. For materialkvaliteten i Octavia er noen hakk over det Aurisen kan by på. Alle overflater og knapper føles dyrere og bedre, og alt virker gjennomtenkt.
Man får ikke opp informasjon fra navigasjon- og musikkenheten i det lille, lavoppløste displayet mellom speedometer og turteller, så denne skjermen fungerer kun som en gammeldags kjørecomputer, med forbrukstall og et ikon som lyser når bilen kun går på strøm. Ikke klokke en gang får man her, da er man henvist til den gode gamle digitalklokka ved luftdysene – som også er plassert langt nærmere passasjeren enn føreren. Men én ting skal Aurisen ha, det er litt lysere i kupeen enn i Octaviaen. Det lyse skinntrekket over dashbordet og de tilsvarende lyse skinnsetene kombinert med glasstaket gjør at kupeen føles åpen og luftig. Kontrasten er klar til Octaviaen, som er grå, grå og en tredje nyanse grå. Høydepunktet innvendig i Skodaen er den store skjermen i dashbordet. Her er navigasjon og musikk lekkert presentert. Store, tydelige tall og bokstaver gjør skjermen enkel å lese, og tydelige ikoner og lettfattelige menyer gjør den til en fryd å bruke.
Komfortnivå Kjørekomforten er også godt ivaretatt. Dette er langt i fra sportsbiler, og selv om Toyota har lurt ordet sport inn i navnet på stasjonsvognen sin, er det langt mer komfortorientert. Og her glimrer Auris. Understellet holder seg overraskende godt over ujevnheter og skarpe kanter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |