BMW lanserer M3 og M4
BMW lanserer i dag to nye fristelser for dem som ønsker potente ytelser i en praktisk bil. Vanligvis har BMW lansert coupé-versjonen av M3 først, og deretter fulgt med de andre variantene. Men siden det ikke lenger fins noen M3 Coupé, den har byttet navn til M4, gir de oss nå både ny M3 Sedan og M4 Coupé samtidig. Mye er selvsagt likt på de to modellene, spørsmålet er primært om du ønsker fire dører og fem seter, eller foretrekker en mer hardcore utstrålende coupé med to dører og plass til to i baksetet. LES: Våre førsteinntrykk av BMW 4-serie Coupé på vei og bane Det er femte generasjon av den potente BMW-modellen som nå lanseres. Og som hos forgjengerne byr også nye M3 (og M4) på en godt balansert miks av ytelser og komfort. Den stortrives med tøffe utfordringer på en bane, men du kan godt bruke den til og fra kontoret eller til ferieturen med familien. Fra åtte til seks Men tro ikke at to manglende sylindre går på bekostning av ytelser eller kjøreglede. Maks effekt er 431 hestekrefter (opp fra 420) i området mellom 5500 og 7300 omdreininger, og du kan dra den helt opp i 7600 før du møter rødmerket. Dermed får du en turtallsvillighet som du normalt forbinder med sugemotorer. (saken fortsetter) Det som primært skiller turbomotoren fra V8eren i forrige generasjon er dreiemomentet. Nye M3 / M4 kan skilte med 550 Newtonmeter i hele området mellom 1850 og 5500 omdreininger. Det gir betydelig mer punch enn V8ens 400 Nm ved 3900 omdreininger. Kjappere og magrere Men det er primært når det gjelder forbruk og utslipp fordelene med turbosekser kommer virkelig frem i lyset. Med 7-trinns M DCT kan bilene skryte av et snittforbruk på 0,83 liter på mila og et CO2-utslipp på 194 g/km. Det er ned 33 prosent fra forgjengeren. Og selvsagt er de nye motorene klare for EU6 utslippskrav som innføres sent 2014. Vekt og aerodynamikk er momenter som har bidratt til redusert forbruk. Bilene er rundt 80 kg lettere enn sine forgjengere, noe som skyldes nøye gjennomtenkt materialvalg i alle komponenter. Begge har for eksempel tak og flere karosserideler støpt i CFRP (karbonfiberforsterket plast) og en rekke detaljer i aluminium. Effektiv DCT Men de fleste vil trolig velge 7-trinns dobbel clutch girkasse som på BMW-språket heter M DCT. Denne sørger for raskere girskift enn man greier manuelt, samtidig som mer effektiv giring og et ekstra trinn reduserer forbruket. Den kan skilte med 10 gram lavere CO2-utslipp enn den manuelle kassen, og selvsagt kan den overstyres manuelt via hendler på rattet. Nok et argument for å velge M DCT er at du får med Launch Control på kjøpet. Selvsagt er det en rekke andre detaljer som gjør M3 og M4 til de optimale kjøremaskinene de sikkert vil bli, som en progressiv styring som er meget direkte i høye hastigheter og raske kurver, samtidig som den er komfortabel i urbane omgivelser i lave hastigheter. Standard dekkutrustning er 255/40 ZR18 foran og noe bredere 275/40 ZR18 bak. Men du kan selvsagt også velge 19-tommere og en masse annet snacksy tilbehør for å sminke og perfeksjonere din nye M3 Sedan eller M4 Coupé. Bilen kommer på markedet neste sommer – det blir nok lenge å vente for de mest ihuga entusiastene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |