[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mercedes C-Klasse


Terje Ringen



Den skal debutere på Detroit-utstillingen om noen uker, men her får du informasjon og masse bilder av den nye C-Klassen fra Mercedes.

Ifølge Mercedes har de kombinert luksus og teknologi fra S-Klasse med lekenheten fra CLA når de har utviklet den nye generasjonen C-Klasse.

Blant annet har den Airmatic luftfjæring og en rekke av de nye sikkerhetssystemene som ble lansert i S-Klasse. Infotainment-systemet har en nyutviklet touchpad og headup-display.

Gjennom utstrakt bruk av aluminium har Mercedes klart å redusere vekten med rundt 100 kg sammenlignet med forgjengeren, og den skal skilte med klasseledende luftmotstand og utslippsnivåer.

- Nye C-Klasse er Mercedes på sitt beste og setter en ny standard for mellomklassesegmentet, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

- Å sette seg inn i nye C-Klasse gir følelsen av å ha blitt oppgradert til Business Class. Den sporty og eksklusive designen, de mange gjennomtenkte detaljene, den økte plassen til passasjerene - bilen setter ny standard på flere områder, konkluderer Danielsen.

(saken fortsetter)

Sikkerhet fra S-Klasse
Sikkerhet er en prioritering hos Mercedes. Samlebetegnelsen for merkets mange sikkerhetssystemer er Intelligent Drive.

Nye C-Klasse arver de fleste av systemene som ble lansert med nye S-Klasse, markedets ledestjerne på området. Her er de viktigste betegnelsene:

  • ATTENTION ASSIST: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).
  • Adaptive Break Assist og COLLISION PREVENTION ASSIST: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).
  • DISTRONIC PLUS med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge forankjørende og delvis svinge selv.
  • BAS PLUS Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egenhånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.
  • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også der veimerkingen er dårlig.
  • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egenhånd.
  • 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.
  • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.
  • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.
  • Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.
  • Flere nye airbags, blant annet til sjåførens knær.

Starter med tre motorer
Ved lanseringen leveres C-Klasse med tre alternative motorer, men senere vil flere komme til slik at man kan får en spennvidde fra 115 til 333 hestekrefter. Alle motorene vil tilfredsstille Euro 6-kravene, og de røper også at en hybrid drivlinje ligger i planene.

Her er detaljer for motorene som ligger fremst i løypa:

Tekst

C 220 BlueTEC

C 180

C 200

Motorvolum

2143 cc

1595

1991

Drivstoff

Diesel

Bensin

Bensin

Effekt

170 hk

156 hk

184 hk

Dreiemoment

400 Nm

250 Nm

300 Nm

Snittforbruk

0,4 l pr mil

0,5 l pr mil

0,53 l pr mil

CO2 utslipp

103 g/km

116 g/km

123 g/km

0 til 100

8,1 sek

8,2 sek

7,5 sek

C-Klasse sedan kommer til Norge i mars, mens stasjonsvognen samt sedan med firehjulsdrift (C 250 4Matic) kommer et halvt år senere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: