[]
[] [firmabil.no] []

Nyttårsrace for to


Tekst&foto: Haakon Førde.



LASTEBIL: De to største lastebilmerkene i Norge gikk til en forrykende nyttårsfeiring. Om morgenen den 31. desember skilte det 5 biler på reg-statistikken over 16 tonn.

NÆRINGSLIV: Jadda, det er barnslig å være så opptatt av lastebilstatistikk.

Både Volvos og Scanias norske importorganisasjoner lever godt enten de har solgt 1488 eller 1492 biler i 2013.

Men hva er mer underholdende enn en god fight? Og kanskje viktigere: Er det mulig å verdifastsette en markedsledertittel?

Skal vi tolke svaret ut fra utviklingen i desember betyr det ikke så rent lite, for du verden for en fight det ble. Slik gikk det gjennom året:

  • Scania ledet egentlig både greit og klart hele første halvår.
  • Omtrent til sommeren fikk imidlertid Volvo opp dampen.
  • I midten av november så det ut til å blir grei skuring for Volvo.
  • Men i midten av desember hadde Scania knallet til - 2 biler skilte!
  • Nest siste uke i desember tok Volvo 19 biler i forsprang.

Og det var det? Neida!

  • Fra julaften og frem til nyttårsaften tok Scania tilbake disse 19 bilene.

Nyttårsaften-morgenen skilte det altså i paksis ingenting annet mellom Volvo og Scania enn ren flaks og tilfeldighet.

Kunnskapsrike kilder vi har snakket med mener at resultatet i praksis var avgjort lenge før dette – man visste det bare ikke ennå.

Det å registrere en lastebil i Norge er nemlig ingen spøk eller gjort med noen tastetrykk slik som med personbiler. Lastebilene må enkeltgodkjennes etter fysisk visning og kontroll på en trafikkstasjon..

Det betyr at forutsatt at man faktisk har bilen for hånden, trenger man også visningstime hos en trafikkstasjon, som det nå er svært begrenset igjen av i år, og man trenger et mannskap til fysisk å vise den.

Altså koster det både biler, tid og penger å «bole» statistikken nå mot slutten av året. Noe begge parter selvsagt løpte beina av seg for å gjøre samtidig som de lot som de ikke gjorde det.

De fikk dessuten «hjelp» av at det er blitt billigere å ha bilene på skilt, da det ikke lenger er store gebyrer forbundet med omregistrering.

(I følge kilder var det dessuten et poeng ved regelverket rundt overgang fra Euro 5 til Euro 6 som kan ha bidratt til å fremskynde norske registreringer helt mot slutten: Her hjemme har vi faktisk svært liberale overgangsregler for registrering av Euro 5-biler også i 2014. MEN: Det gjelder ikke nødvendigvis for det landet bilen kan tenkes å eksporteres til i sitt andre liv. Da kan førstegangsregistreing før 2014 være nødvendig for å godkjennes som Euro 5 bil.)

Et siste mulig «triks» kamphanemne kunne ha i ermet var også en eventuell liten flåte ferdigviste biler for en kunde som i prinsippet ikke skulle ha dem før 2. januar eller seinere. Men som kunne fremskyndes i siste time før nyttår.

Hvor langt de to merkene strakk seg for å få registrert de eventuelt ekstra bilene de kunne i kampen om å sikre tittelen forblir nok en godt skjult hemmelighet.

Bortsett fra det helt logiske: Øvre smertegrense for ressursbruk ligger omtrent på nivå med hva en markedsledertittel er verdt. Men hva er verdien?

Ute i markedet, blant lastebilkjøperne, er en slik marginal tittel paradoksalt nok kanskje minst viktig. Lastebilkjøpere skal ha en god bil til riktig pris – og den blir ikke billigere av at importøren selger 10 mer enn konkurrenten.

Internt i den norske organisasjonen er nok tittelen av høyere verdi, bra for motivasjonen. Også ute blant konkurrenter skinner man litt ekstra – og for den saks skyld også ute i egen merkeorganisasjon internasjonalt.

Derfor er det kanskje effekten man oppnår i samfunnet for øvrig at en slik tittel har sin aller største verdi. Ikke minst blant myndigheter og politiker og andre som ikke driver med lastebil til daglig, men som naturlig henvender seg til markedslederen i en sektor når man søker informasjon og kunnskap.

3. januar kl. 18.00 fikk vi fasiten på årets nyttårsrace fra Opplysningsrådet for Veitrafikkens mann Thorvald Gjønness: Scania vant med 1492 registrerte biler over 16 tonn, med Volvo 4 biler bak.

Komplett og detaljert oversikt over lastebilåret 2013 finner du i YrkesBil nummer 1/2014.

PS! Har du innspill på hvordan man verdivurderer en markedsledertittel, send meg gjerne en mail så lenge.

Haakon Førde, redaktør, haakon@bilforlaget.no

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: