[]
[] [firmabil.no] []

Formel-e feltet er fullt


Jon Winding-Sørensen



Med Venturi og Leonardo DiCaprio på plass er det nå 10 lag, med to biler hver, som skal kjøre Formel E. Da er det ikke plass til flere.

Dette høres ut som suksess. Da det ble invitert til Formel E var det ingen konkrete lag på plass. Nå er feltet fult, og kalenderen for den første sesongen på plass – med ni måneder til det første løpet skal gå.

Venturi er et Monaco-firma vi har skrevet mye om. De har hatt noen fantastiske stands på Paris-utstillingen (første gang i 1984), de har presentert en rekke spennende ideer, de har gjort ekspedisjoner og rekordforsøk med elektriske biler – med stor suksess – de har fått en rekke utmerkelser, og de har holdt på med elbil-misjoneringen sin siden dagens eier overtok i 2000.

LES: Venturi imponerer

Uten at det egentlig er åpenbart at de har begynt å bygge biler.

Samma for meg, så lenge det bobler i idé-gryten og de åpenbart har kapital nok til å se fremover.

LES OGSÅ: Venturi på lufta igjen

Nå har de fått to investorer med på Formel E laget, Bert Hedaya og Francesco Costa, og så har de fått med seg en skikkelig media-magnet, Leonardo DiCaprio.

I denne sammenhengen blir ikke DiCaprio presentert som en kjent filmskuespiller, men som miljøaktivist. Og akkurat nå glemmer vi at han har stått i spissen både for en Tesla-kampanje og en Fisker-kampanje.

Nå er det Venturis Formel E team som gjelder. Og Gildo Pallanca Pastor, mannen som overtok Venturi for 14 år siden, er allerede sitt vanlige, aggressive seg. «Vi planlegger allerede nå å bygge vår egen bil så snart den første sesongen er over», sier han.

I de første rundene skal alle deltakerne kjøre en unisex-konstruksjon. Renault har konstruert bilen, soft- og hard-ware kommer fra en rekke andre anerkjente bilsportprodusenter. Men fra sesong to blir det fritt fram for alle konstruktører, innenfor et FIA-regelverk.

Se den offisielle traileren fra Formel E (saken fortsetter):

Dermed er vi klare for 40 biler (2 førere med to biler hver pr. lag) og 10 løp – der det første starter i Beijing i september.

Og vi har lag med såpass ikoniske navn som Virgin, Super Aguri, Andretti og Audi. Pluss et opplegg til interaksjon som går langt uttapå noe av det de har fått til via TV og Formel 1.

LES: Mer om Formel E

Du kan holde deg oppdatert om denne delen av bilsport på http://www.fiaformulae.com/

PS!
Venturi gir seg ikke. Deres rekordbil, Jamais Contente (=aldri fornøyd), skal tilbake til Salt Lake for å forbedre el-bil rekorden den allerede har, på 495 km/t.

Bilen er oppkalt etter den elbilen som den belgiske racerføreren Camille Jenatzy satte rekord med i 1899 – da oppnådde han svimlende 105,88 km/t. Første gang noen hadde knust 100 km/t-muren. Jenatzy døde i desember 1913 – 100 år siden nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: