Ford priser sola
Ford er langt fra de første som prøver ut solcellepaneler på en bil. Men det virker som de har funnet en effektiv formel. Også Ford benytter CES, den store elektronikkmessen i Las Vegas, til å eksponere ny teknologi. C-Max Solar Energi Concept er en plug-in (ladbar) hybrid som langt på vei skal klare seg uten pluggen. I stedet for å hente strøm fra en kontakt, bruker den en spesiell teknologi for å hente maks energi ut av solen. En dag med sollys skal gi bilen tilsvarende ytelser og rekkevidde som en konvensjonell C-Max Energi plug-in hybrid som lades på strømnettet. Bilen har et oppgitt snittforbruk på 0,24 liter på mila, og ved å utnytte solenergi mener Ford en gjennomsnittsbruker kan redusere det årlige utslippet av drivhusgasser med fire tonn, tilsvarende det en amerikansk familie slipper ut i løpet av et tertial. Trekløver SunPower har vært Fords teknologipartner på solceller siden 2011, og de har utstyrt konseptbilen med svært effektive solpaneler. Men siden det tar tid å bruke solenergi til å fullade batterier, vendte Ford seg til Georgia Institute of Technology for å få hjelp til å forsterke effekten av sollyset. Fyrlykt-teknologi Konseptbilen er et element i Fords stadig utvidelse av den elektrifiserte flåten. I 2013 har de seks modeller og regner med å selge 85.000 hybrider, plug-in hybrider og helelektriske biler. C-Max Energi er deres bestselger blant plug-in-modellene, og Ford hevder de solgte flere plug-in-biler gjennom de første 11 månedene av 2013 enn Toyota. Toyota er imidlertid fortsatt USAs største hybridmerke, mens Ford her er nest størst. (saken fortsetter) Med fulladede batterier forventes konseptbilen å ha samme rekkevidde som en konvensjonell C-Max Energi plug-in, totalt cirka 1000 kilometer hvorav 34 kilometer på strøm. Den kan også lades fra et vanlig strømuttak, dersom solen skulle utebli en dag. Etter utstillingen i Las Vegas skal Ford og samarbeidspartnerne starte testing av bilen under realistiske dag-til-dag forhold. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |