[]
[] [firmabil.no] []

Muskel-SUV fra AMG


Terje Ringen



Mercedes har allerede startet innsalget av kompakt-SUVen GLA, men de første bilene kommer ikke til Norge før på vårparten. Nå er også toppversjonen klar for visning.

Det er en selvfølge, når Mercedes lanserer en ny modell, at AMG har klar en toppversjon noen måneder etter lanseringen av «melk-og-brød» produktene.

Vi så den som konseptbil i Los Angeles, men var vel aldri i tvil om at dette var en kommende AMG-modell. Neste uke står den i produksjonsdrakt på bilutstillingen i Detroit.

Eksplosiv
Det er en rekke detaljer som skiller AMG-utgaven fra de vanlige GLA-utgavene. Vi starter selvsagt under panseret der det sitter en 2,0-liters turbomotor med hele 360 hestekrefter.

Ifølge AMG er det verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede motor – vi velger å tro dem.

Maks dreiemoment er på 450 Newtonmeter, og det over et meget stort register – fra 2250 til 5000 omdreininger.

Mercedes lover en akselerasjon (0-100 km/t) på 4,8 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset ved 250 km/t.

Nøysom
Den må da være tørst? Tenker du. Men neida, vi blir lovet et snittforbruk på 0,75 liter ved blandet kjøring, tilsvarende et CO2-utslipp på 175 gram per kilometer. Utslippene er så rene at de tilfredsstiller fase to av EU6-kravene som innføres i 2017.

Kreftene fordeles effektivt til alle fire hjørner gjennom AMG 4Matic og AMG Speedshift DCT7 girkasse. Under lav belastning går hele effekten til forhjulene for å oppnå lav forbruk, i mer krevende situasjoner kan inntil halve effekten sendes til bakhjulene.

Girkassen kan kjøres på automatikk, og gir da en mest mulig økonomisk kjøresyklus. Men selvsagt får man også leke litt i en bil som dette – S-innstillingen skifter gir ved høyere turtall, og M-innstillingen lar deg skifte selv via hendler på rattet.

Godlåt
På S og M får du også mer aggressiv motorlåt gjennom eksosanlegget, takket være en eksosklaff som endrer lydbildet. Bilen har også en Race Start-funksjon når du vil kjappest mulig ut av lyskrysset.

Bremsene står selvsagt i stil med ytelsene, her er det kryssventilerte skiver rund baut og kraftige, grålakkerte calipere som du alternativt kan få lakkert i rødt om du foretrekker.

Standard hjulutrustning er 19-tommer med dekk i dimensjon 235/45 R19, men du får selvsagt også tilbud om originale 20-tommere med 235/40 R20.

Racing-detaljer
Eksteriørt skiller GLA 45 AMG seg ut gjennom en aggressiv front med større luftinntak, en lav frontsplitter og bi-xenon hovedlys som standard.

Sideskjørtene er diskret mønstret og hekken domineres av to doble eksosrør som sitter integrert i diffusoren.

Sportssetene er kledd i sort med rød dekor og røde setebelter, og materialene er en blanding av skinn og mikrofiber.

De som ikke nøyer seg med en vanlig GLA 45 AMG kan i stedet velge «Edition 1» som har et enda mer ekstremt uttrykk som blant annet innebærer en aerodynamikk-pakke, racingstriper, røde calipere og spesielle felger med «senterbolt-look» og dekk i 235/40 R20 på alle hjul.

De første utgavene av Mercedes GLA kommer til Norge i mars, du finner flere detaljer her.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: