Frank Tore Larsen vant Sigdalsrally
Det holdt helt til mål for Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen som vant årets første NM-runde i Sigdal i dag. Larsen kjører i den nye NM-klassen for trimmede firehjulsdrevne biler, og dette var første løpet med hans nye Ford Fiesta R5. Etter målgang hadde vinneren vanskelig for å finne ord. - Dette har vært en fantastisk dag for oss. Vi har vist litt av det potensialet vi besitter og gleder oss stort til fortsettelsen, sa Frank Tore Larsen. NMK Modum&Sigdal-føreren tok ledelsen allerede på den første fartsprøve, tett fulgt av regjerende norgesmester Anders Grøndal fra NAF M.Sp. Asker&Bærum. Mange hadde spådd en kamp om totalseieren mellom nettopp disse to, selv om de kjører i hver sin NM-klasse. Slik så det også ut til å bli etter den første prøve, da lå Larsen kun fem sekunder foran Subaru-føreren. Men på den tredje etappen fikk Grøndal problemer med et styrestag og tapte nesten fire minutter, og dermed var han ute av tetkampen. Larsen var aldri truet og kunne kjøre kontrollert til mål som totalvinner og vinner av den nye NM-klassen. Nærmest fulgte Trond Sveinsvoll og Otto Øverstad fra KNA Stavanger, som kjører en Subaru Impreza STi i den internasjonale klassen for firehjulsdrevne biler. De kom i mål drøyt to minutter bak Larsen. Nummer tre på totallista ble Steve Røkland og Veronica Engan som kjører en Ford Fiesta R2 i klassen for tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm. Dermed er de tre øverste plassene på totallista besatt av utøvere fra tre forskjellige klasser, og som om ikke det var nok skulle en ny klassevinner kjøre inn til fjerdeplass. Det var Bernt Kollevold og Ove Johnny Andersen fra NAF M.Sp. Asker&Bærum. De vant klassen for nasjonale firehjulsdrevne biler over 2000 ccm. Steve Røkland fra NMK Gardermoen hadde mye stang ut i fjor, og endte til slutt på en fjerdeplass i NM-klassen for tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm. Sammen med sin nye kartleser, Veronica Engan, gikk det langt bedre i dag. Deres tur gjennom løypa gikk problemfritt, og de fikk dermed en optimal start i jakten på NM-gullet. Røkland kjører en Ford Fiesta R2. Det skulle bli et lokalt oppgjør om andreplassen. Før den siste prøven ledet Renault-fører Petter Rolfsen og Gøril Undebakke fra henholdsvis NMK Modum&Sigdal og NMK Nore og Uvdal med 1,7 sekunder på Thor Gunnar Hagen og Thor Einar Hagen fra NMK Modum&Sigdal i en Ford Fiesta R2. Hagen var raskest i innspurten, og i mål var han 10,2 sekunder foran Rolfsen. - Dette var utrolig morsom, spesielt på hjemmebane med masse publikum langs løypa, sa en meget fornøyd Thor Gunnar Hagen etter målgang. Regjerende norgesmester Marius Aasen og kartleser Marlene Engan fra NAF M.Sp.Asker&Bærum ledet klassen helt fram til den nest siste prøva. Der gikk det helt galt, og det endte med flere rullinger utenfor veien. Om deres Ford Fiesta R2 fikk store skader, gikk det bra med mannskapet. Det gjenstår å se om Aasen og Engan har bil å kjøre med i neste NM-runde som går på Gol allerede om to uker. I klassen for firehjulsdrevne biler over 2000 ccm ble det klasseseier til Trond Sveinsvoll og Otto Øverstad i en Subaru Impreza STi. Den rutinerte Stavanger-mannen kjørte jevnt og sikkert i dag. -Alt gikk smertefritt uten noe som helst problemer. Det er gøy å få en slik start på sesongen, sa Sveinsvoll og Øverstad. Etter at regjerende norgesmester Anders Grøndal fikk tekniske problemer, var Petter Kristiansen og Ole Kristian Brennum fra NMK Sør-Gudbrandsdal den største konkurrenten. Kristiansen, som har tatt steget opp fra klassen for tohjulsdrevne biler, viste muskler allerede i sitt første løp med ny bil. Etter å ha ledet drøyt halvveis i løpet tapte de minuttet på en punktering på femte etappe. Dermed ble det en andreplass i stedet for kamp om seier for Kristiansen, som tapte med et knapt halvminutt for Sveinsvoll. Nummer tre i klassen ble Erik Offerdal og Lena Lysen fra KNA Varna og NMK Elverum. Også de kjørte en Subaru Impreza STi og var 23 sekunder bak Kristiansen i mål. Som nevnt er Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen de første vinnerne i den nye NM-klassen, klassen for trimmede firehjulsdrevne biler. De kjørte en Ford Fiesta R5 problemfritt gjennom løypa i dag. Det er mye effekt i disse bilene som ligger noe under WRC-klassen. Det betyr at deltakere i klassen er kandidater til å totalvinne løp. Nummer to i klassen ble Pål Try og Lars Wilhelm Andersen fra KAK mens Svein Frustøl og Ragnar Klami, KAK, ble nummer tre. Også disse teamene kjørte Ford Fiesta R5. Det sendes et redigert opptak fra rallyet på NRK1 søndag kl 22.45. Ti på topp Sigdalsrally 2014: 1. Frank Tore Larsen / Torstein Eriksen, NMK Modum&Sigdal, Ford Fiesta R5 2. Trond Sveinsvoll / Otto Øverstad, KNA Stavanger, Subaru Impreza Sti + 2.18,3 3. Steve Røkland / Veronica Engan, NMK Gradermoen/NAF M.Sp. Asker&Bærum, Ford Fiesta R2 +2.28,6 4. Bernt Kollevold / Ove Johnny Andersen, NAF M.Sp. Asker&Bærum, Toyota Celica ST205 +2.38,9 5. Petter Kristiansen / Ole Petter Brennum, NMK Sør-Gudbrandsdal, Subaru Impreza STi +2.47,3 6. Erik Offerdal / Lena Lysen, KNA Varna/NMK Elverum, Subaru Impreza STi +3.10,4 7. Pål Try / Lars Wilhelm Andersen, KAK, Ford Fiesta R5 +3.35,4 8. Ole Gunnar Skogli / Andreas Jahren, NMK Nore og Uvdal, Subaru Impreza STi +3.36,5 9. Sindre Furuseth / Kristian Hvambsal Furuseth, NMK Gardermoen/KNA Kongsberg, Ford Fiesta ST +3.36,8 10. Svein Frustøl / Ragnar Klami, KAK, Ford Fiesta R5 +4.23,6 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |