Sjefen er tilbake
Etter at Lewis Hamilton ble verdensmester i 2008 har McLaren hatt en jevn kurs mot sumpen. Nå er sjefen selv, Ron Dennis, på vei tilbake i teamsjef-rollen. Engelske aviser var ganske opptatt av to eldre menn i uken som gikk. Bernie Ecclestone (over 80), som må slåss en kamp i retten og måtte trekke seg fra de som «eier» Formel 1 («uten at jeg akter å gi fra meg noe av kontrollen» - se egen sak) og Ron Dennis (snart 70) som åpenbart har stått i spissen for et internt statskupp – der han selv i realiteten er staten. Det var på et allmøte i hovedkvarteret i Woking i forrige uke han holdt en tale der han til rungende applaus fortalte at «det vil bli stor endringer» og «vi skal vinne igjen». Alle, også toppsjefene, var der, bortsett fra Martin Whitmarsh som har vært Group Chief Executive og leder for Formel 1-teamet siden 2009. Ron Dennis kunne fortelle at styret hadde «mandatet» ham til å skrive et spennende nytt kapittel i McLarens historie… (han snakker så styltete, jo flere penger han har tjent, jo styltetere har det blitt, at noen ganger tror jeg ikke helt han selv skjønner hva han sier). Han har tatt tilbake jobben som CEO, og alle regner med at når det første løpet starter i Australia 16. mars, er det han som vil styre den delen også. Da er det nesten full sirkel, bare med litt andre klær. Han startet som Cooper-mekaniker for Jochen Rindt på midten på 60-tallet. Jeg husker ham som sjefsmekaniker i teamet til Jack Brabham rundt 1970. Et eller annet sted ligger det noen herlige bilder av ham, i møkkete overall, som min gamle kollega og reisefølge Finn Ryhl tok av ham i Monaco. (Det er ikke lenge siden han fortalte et engelsk prestisjeblad at «jeg var antakelig en av de meget få på denne planeten som kunne få et bord akkurat når jeg ønsket på El Bulli. Ferran Adria (lederen av dette fantastiske spisestedet) hadde dilla på racing og kom ofte og besøkte oss på banene. For meg var derfor et bord bare en telefonsamtale unna». Slik var det ikke i 1970!) Dennis jobbet seg på fantastisk vis gjennom F1-jungelen, fikk sponsorer ingen andre fikk, og fikk Porsche på banen. Han har solgt ut deler av McLaren, som han i sin tid var eneeier av, til et selskap i Bahrain og til Tag-gruppen, men eier fremdeles 25 prosent selv. Det er et annet spennende spor i den nye McLaren-sagaen. Ross Brawn - en av de virkelig geniale konstruktørene i Formel 1, hans bil ble hetende Brawn etter at Honda trakk seg ut, og ble likegodt verdensmester det året - trakk seg fra Mercedes-jobben sin i høst. Han har aldri vært noen stor fan av Dennis eller av McLaren, men nå oppdaget en av de engelske avisene at de har vært sammen på et gods senhøstes og skutt. De snakker med andre ord sammen igjen. Det kan bli den neste spennende utviklingen i denne operaen. For å sitere den nye sjefen: «I løpet av februar vil jeg artikulere den nye Gruppe-strategien, og implementere de organisatoriske strukturer som jeg anser best egnet til å gjennomføre den». I 1970 var det «sleng hit skiftnøkkern’a». Artikkel fra www.firmabil.no URL: |