[]
[] [firmabil.no] []

F1-sesongen er over oss


Jon Winding-Sørensen



Nå er de siste førerne klare, en svensk og en japansk, og dermed er alt på plass. Bortsett fra bilene. De første 2014-bilene må du vente enda noen dager på.

Norden blir godt representert i F1-sirkuset i år. Vi har allerede en danske, Kevin Magnussen, blant førerne, og nå dukket svenske Marcus Ericsson opp.

Sammen med Kamui Kobayashi (som kjørte for Sauber for noen år siden) skal han erstatte Charles Pic og Giedo van der Garde (hvem sa du?) hos Caterham.

Caterham var, sammen med Marussia, en av nullpoengyterne i fjor.

Dermed er alle teamene komplett, kalenderen også, selv om det har vært litt frem-og-tilbake, har vi nå 19 løp å se frem til.

Hvordan det står til med idiot-forslaget om at for eksempel Abu Dhabi skal telle med dobbelt poengsum, eller at førerne skal nummereres for livet, har jeg ikke orket å interessere meg om.

Men jeg velger å være positiv, selv om det høres veldig femi ut med de nye tekniske reglene – V6 på fattige 1,6 liter og masse ekstra elektrisk skyvekraft – håper jeg det igjen kan bli litt racing. Selv om jeg frykter vel at det blir samma prosedyren som sist år, bare med en enda spinklere låt og enda sløvere tempo.

Det er, som man vil se av listene under, noen nye førere og noen nye løp. Russland-banen aner jeg ikke noe om, Østerrike har tradisjon for å by på en trivelig weekend.

Hvordan de nye bilene vil se ut og oppføre seg aner vi foreløpig ikke. McLaren blir de første til å gi oss svaret på det første spørsmålet. De skal avduke sin bil den 24. januar.

Det er slutt på nattklubber, kjendiser, champagne og pop-helter som underholder. Nå skjer avdukingen på nettet. Ferrari følger etter, den 25. og Sauber den 26. – akkurat samme sparebøsse-prosedyre som McLaren.

Toro Rosso (den 27.), Mercedes, Caterham og Red Bull (alle den 28.) bruker heller ikke noen ekstra spenn for å lage fest. De har alle tatt med bilene sine til Jerez, der det praktisk nok skal kjøres før-sesong testing fra den 28. til den 31.

Deretter blir det treningsøkter i Bahrain fra den 19. til den 22. februar og så fra 27. februar til 2. mars. 

Til den tiden er det kommet så mange forvirrende resultater og signaler som spriker i alle retninger at det igjen vil bli fullstendig umulig å si noe om hvordan dette året vil gå.

Den 16. mars vet vi kanskje litt allerede, og den 23. november vet vi kanskje alt. 

Jeg skal gjøre alt jeg kan for å holde meg våken i år.

Formel 1, 2014, løp:

AUSTRALIA

Melbourne

14 - 16 Mar

MALAYSIA

Kuala Lumpur

28 - 30 Mar

BAHRAIN

Sakhir

04 - 06 Apr

KINA

Shanghai

18 - 20 Apr

SPANIA

Catalonia

09 - 11 Mai

MONACO

Monte Carlo

22 - 25 Mai

CANADA

Montréal

06 - 08 Jun

ØSTERRIKE

Spielberg

20 - 22 Jun

STORBRITANNIA

Silverstone

04 - 06 Jul

TYSKLAND

Hockenheim

18 - 20 Jul

UNGARN

Budapest

25 - 27 Jul

BELGIA

Spa-Francorchamps

22 - 24 Aug

ITALIA

Monza

05 - 07 Sep

SINGAPORE

Singapore

19 - 21 Sep

JAPAN

Suzuka

03 - 05 Okt

RUSSLAND

Sochi

10 - 12 Okt

USA

Austin

31 Okt - 02 Nov

BRASIL

São Paulo

07 - 09 Nov

ABU DHABI

Yas Marina

21 - 23 Nov

 

Teamene og deres førere, Formel 1, 2014

Red Bull-Renault

Sebastian Vettel

Daniel Ricciardo

Mercedes

Lewis Hamilton

Nico Rosberg

Ferrari

Fernando Alonso

Kimi Raikkonen

Lotus-Renault

Romain Grosjean

Pastor Maldonado

McLaren-Mercedes

Jenson Button

Kevin Magnussen

Force India-Mercedes

Nico Hulkenberg

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

Adrian Sutil

Esteban Gutierrez

Toro Rosso-Renault

Jean-Eric Vergne

Daniil Kvyat

Williams-Mercedes

Felipe Massa

Valtteri Bottas

Marussia-Ferrari

Jules Bianchi

Max Chilton

Caterham-Renault

Kamui Kobayashi

Marcus Ericsson


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: