Alternativ GT
NETTKJØRT: Vi har kjørt Kia ProCee’d GT – en bil med masse kjøreglede til en oppnåelig pris for mange. Hva er dette? Dette er utgaven for den som setter utseendet foran de praktiske egenskapene. ProCee’d er lavere enn utgaven med fem dører, og selvsagt mindre praktisk siden adkomsten til baksetet blir tungvinn, spesielt om du skal ha med smårollinger i et barnesete. Tredørs-utgaven koster noen tusenlapper mindre enn den med fem dører, men det er neppe pengene som er motivet for de få som velger denne – her er det utseendet som er det viktigste. Stort spenn Selv om Kia er et merke med koreansk opphav, er Cee’d er ekte europeer. Den er designet ved Kias designsenter nær Frankfurt, og den bygges ved en av Europas mest moderne bilfabrikker i Slovakia, sammen med de fleste andre Kia-modeller som selges på vårt kontinent. Hvordan er den? Den er godt sammenskrudd, har moderne og effektive drivlinjer og et interiør som fremstår som meget moderne. ProCee’d GT har et høyt utstyrsnivå med lekre detaljer. Recaro-seter sørger for god støtte, og rattet har rikelig med innstillingsmuligheter så de fleste greit finner en optimal sittestilling. Sporty Girkassen er tettsteget og chassiset er sportslig, dog uten å være så ekstremt at du plages av hver minste ujevnhet i asfalten. Den kan kjøres kultivert på langtur med familien, samtidig som den gjerne lar deg tøye grensene på en svinget landevei eller på bane når du er i det lekne hjørnet. Sentralt i instrumentpanelet sitter en høyoppløselig skjerm som lar deg hente frem den informasjonen du prioriterer – et tradisjonelt speedometer med skala og nål, eller digital visning av hastigheten kombinert med turbotrykk og moment. Velutstyrt blikkfang Utvendig skiller GT-modellen seg ut med rød dekor i fronten, røde calipere, 18-tommers spesialfelger, LED-lys foran og bak samt to grovkalibrede eksosrør. Dette er en bil som blir lagt merke til i trafikken, selv om den er mindre jålete enn en Golf GTI. Ulempen med tredørsutgaven er at den er vanskelig å rygge i trange omgivelser takket være begrensede vindusflater i de bakre regioner. Riktignok har bilen ryggekamera, men både det og den lille bakruta blir fort møkket ned på norske vinterveier, og feltet på bakruta som dekkes av vindusviskeren er begrenset. Bør jeg kjøpe en? Men kjøper du en ProCee’d GT eller en 5-dørs Cee’d GT, er det neppe vanskelig å finne noen som gjerne overtar den når du en gang i fremtiden vil skifte den ut. I mellomtiden kan du glede deg over en sportslig og kjøreglad bil som dekker dine daglige behov. TESTER / PRØVEKJØRINGER:
Konkurrenter: Ford Focus ST, Citroën DS4 THP 200, Alfa Romeo Giulietta QV, VW Golf GTI og GTD Artikkel fra www.firmabil.no URL: |