Audi A3 Sportsedan
MINITEST: Så har Audi tatt skrittet fullt ut – og lansert sedanutgave av A3. Vi har kjørt den, og kan slå fast at størrelsen på nykommeren er nesten som på 2005-modellen av A4 sedan. Parallelt med lanseringen av en ny A3 cabriolet sist høst, med 18 cm lengre overheng bak og 60 liter større bagasjerom, var tiden moden for at Audi også kom med en sedanversjon, med offisielt navn A3 Sportsedan. Nå er «A3 med rumpe» på plass her i landet. Nykommeren er 15 cm lengre enn A3 Sportback, og har et bagasjerom som er 45 liter større. Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet. En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet. Førermiljøet har god oversikt og fin ergonomi. Baksetet gir akseptabel sittekomfort så lenge passasjerene ikke er av langbent XL-størrelse. Bagasjeplassen er fleksibel fordi den todelte bakseteryggen kan legges ned, og gi inntil 166 cm lastelengde. A3 Sportsedan skiller seg fra sine søsken i A3-familien med egen frontspoiler og støtfanger, eget panser og mer markerte sidelinjer. Vi tror Audi på deres ord om at ingen karosseriplater er identisk med de to andre A3-modellene. Sylinderkutt Prisen med manuell girkasse er bare 4.500 kroner høyere enn tilsvarende motor med 125 hester. Grunnen er at 140-hesteren er utstyrt med COD – Cylinder on Demand. Ved lave turtall og moderat pådrag kutter motoren ut to av sylindrene for å spare drivstoff. Dette skjer helt sømløst, og merkes egentlig bare ved at en lampe på instrumentpanelet viser at funksjonen er innkoblet. Det offisielle forbrukstallet ved blandet kjøring er 0,48 liter/mil med manuell girkasse og høyst respektable 0,47 liter/mil med dobbelclutchkasen S tronic som vi kjører her. Fin balanse De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, som vi kjører her, eller S-line understell som senker den 25 mm. Entusiastene vil sette pris på at A3 nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort. Elektronisk assistanse Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet. Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring. Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester. Voksen størrelse Sammenlignet med den nye A3 Sportsedan ser vi at det skiller bare 13 cm på utvendig lengde. Innvendig bredde i kupéen skiller bare én centimeter, mens bredden i bagasjerommet er identisk.
Konkurrenter: Sedan i denne størrelsen er ikke nordmenns favoritt, men alternativer kan være Lexus IS 300h og Mazda 3. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |