[]
[] [firmabil.no] []

Luksuslimo med ny oppskrift


Tekst: Jon Winding-Sørensen. Foto: Daimler



MINDRE VAREBIL: V-Klasse-navnet skal nå brukes parallelt med bla. A, B, C, E eller S. Varebilpreget skal med andre ord dempes. Og Volkswagen skal utfordres.

BAKGRUNN: I fjor var jeg i Paris på en VIP-affære som både medførte fabrikkbesøk utenfor byen og galla inne i byen.

Vi ble fraktet i VW Transportere og Mercedes-Benz Viano – alle modellene med skreddersydde luksusinteriører i skinn og hel ved, med kjøleskap og monitorer og omtrent alt man kunne forestille seg.

Komfortabelt
Stolene var hyperkomfortable, og kunne stilles i alle retninger (også oppover). Benplass og skulderplass fantastisk, støybildet var behagelig lavt, og kjørekomforten merket vi ikke noe til, fordi den var overlegen.

Damene i lange aftenkjoler (jo da, det hender jeg er med på slikt også) var de mest begeistrede. De så elegante ut også når de gikk inn og ut av bilene, og det oppsto ingen pinlige episoder som når ikke-så-elastiske kropper skulle åle seg ut eller inn av en lav limousine.

Poenget mitt er at hva i all verden skal man med en 7-Serie, eller en S-Klasse eller en A8 når man får disse luksus MPV’ene som både behersker 160 pluss på motorveiene og dårlig vedlikeholdte bygater like overlegent, samtidig som de byr på all den komfort og luksus som åpenbart er poenget med limousinene?

Og jeg kan forsikre at der vi satt bak sotete vinduer i diskret metallic-lakkerte karosserier med ekstra polert glans, var det ikke noe i veien med oppfattet status.

Utvider premium-rekken
Nå er det sikkert ikke slike refleksjoner som ligger bak den nyeste modellen fra Mercedes-Benz. Men Dieter Zetsche sa at «Med den nye V-Klassen utvider vi premium-rekken vår av personbiler med en salooon for inntil åtte personer.»

«Funksjonalitet som en MPV, men komfort og stil i toppklasse. Den nye V-Klassen forener disse egenskapene på en måte som aldri har vært gjort før».

Fire år har fabrikken brukt på å tenke nytt – og det var kanskje nødvendig. For selv om gamle Viano også henvendte seg til privatkunder, solgte den bare 23.300 i 2012 (Mercedes har fremdeles ikke gitt oss 2013-tallene), mens den rene varebilen Vito solgte i 60.400.

I Tyskland lå Viano fremdeles litt foran Vito i fjor – til sammen solgte disse to 14.000.  Volkswagen klarte derimot 32.700 med sin T5 Transporter

Her hjemme er Viano død. 2 varebiler og 28 personregistreringer i fjor (men til sammen 1750 Vito) mens Volkswagen klarte mer enn 4.500 T5-modeller.

Kjært barn, mange navn
Viano har vel egentlig hatt en slags typisk Mercedes-historie, den type hvor man ikke har klart å gjennomføre langsiktighet.

Opprinnelig het den V-Klasse da den ble lansert sammen med utgangspunktet sitt, Vito, i 1996. Så fikk den en facelift i 2003, da ble den av en eller annen grunn døpt til Viano. Nå er det altså tilbake til Mål og Start på nytt.

Det gir forresten litt begrep om hvor gammel den er når jeg kan fortelle at karosseriet ble designet av Michael Mauer, som etter det var sjefdesigner for SAAB i mange år, og nå har vært øverste designhøvding hos Porsche siden 2004.

(saken fortsetter)

Mye personbil
Hvem som har tegnet den nye utgaven, som ble presentert i München (for å erte Münchens egen BMW med at endelig lå Mercedes i et segment som BMW ikke engang har dyppet tåen sin oppi?) i slutten av forrige uke, aner jeg ikke – men som du kan se av bildene: her er det masse personbilinnslag.

Det samme gjelder selvfølgelig spesifikasjonene.  Foreløpig er det tre motoralternativer, alle 2,1-liters turbodiesel firere med 136, 163 eller 190 hester – og siden motorene opprinnelig hadde mer enn nok dreiemoment og de nye har 20 mer, burde det også holde.

Den magreste motoren slipper ut 149 gram, og Mercedes sier at i snitt drikker de overhalte motorene 28 prosent mindre enn sekserne med samme ytelse. Så mye som fire forskjellige kjøreparametere kan bygges inn i den syvtrinns automatkassen som også er tilgjengelig.

Avanserte hjelpere
11 førerassistentsystemer listes det opp – en rekke av dem basert på radar, kamera og ultralyd slik det ble lansert i «Intelligent Drive»-pakken på den nye S-klassen. Distronic Plus sammen med Collision Prevention Assist og Traffic Sign assist er med på å gi antydninger av selvkjøre-egenskaper

Bilen, som skal bygges i Spania, vil være klar for bestilling fra tidlig i mars. I første omgang bare som lang-akselavstand utgave med 3,2 meter mellom hjulene og med 5,14 meters total lengde. På sikt vil det dukke opp både en kompakt og en ekstra lang utgave.

Hva da med Volkswagen? Ikke et ord derfra, men det er ikke sagt et ord om når man skal bytte ut dagens T5. Men den er nå 12 år gammel, og selvfølgelig har Volkswagen en T6 på tegnebrettet (som det het en gang i verden).

Den vil imidlertid tidligst kunne komme en gang neste år – med mindre Volkswagen er bedre til å holde på produksjonshemmeligheter enn alle andre.

Og for dere som samler på bagateller: Den utgående Vianoen har kodenavn W638. Den nye V-Klasse heter W 447. Jeg skjønner ikke kodebetegnelsene til Mercedes-Benz jeg heller.

 

PS!
Noen må fortelle Bertel O. Steen om den nye personbilen. Fremdeles skal nemlig den nye V-Klasse håndteres av selskapets nyttebilavdeling under MB-importøren. Men lanseringen i Genève om en måned skal håndteres av personbilavdelingens informasjonssjef. Og ingen av dem fantes blant de 450 som overvar presentasjonen i München.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: