VM-rally i Norge
Torsdag 6. februar gjør det svenske VM-rallyet Rally Sweden en sving innom Norge. Fire fartsetapper skal kjøres på Finnskogen og Kirkenær, og dermed får Mads Østberg og Andreas Mikkelsen kjempe om VM-poeng foran sitt norske publikum. Det er tredje året på rad nå at det er et svensk/norsk samarbeid om Rally-VM, og at en dag av løpet er lagt til Norge. - En flott mulighet for det norske publikummet til å se våre VM-førere på hjemmebane, sier Generalsekretær i Norges Bilsportforbund Hallgeir Raknerud. - Vi er fortsatt en av verdens ledende rallynasjoner, og for oss er det viktig at våre VM-førere får vise seg frem her hjemme. Det er også av stor betydning for rallyinteressen generelt i Norge, sier Raknerud. Som en del av det norsk/svenske samarbeidet er han medlem av styret i Svenska Rallyt AB. Mads Østberg kjører sin første sesong for Citroëns fabrikkteam sammen med sin svenske kartleser Jonas Andersson. Han åpnet sesongen med 4. plass i Rally Monte Carlo, og i Rally Sweden må han finne seg i år være av de aller største favorittene. Mads og Jonas forberedte seg ved å delta i NM-runden Mountain Rally på Gol sist lørdag. - Dette er et av de viktigste rallyene i årets sesong for oss, forteller Mads, og målet er selvsagt å avslutte på pallen. - Dersom alt går som det skal, vet jeg at seier i Sverige absolutt er en mulighet. Dessuten er jo dette hjemmebane både for Jonas og meg, og da er vi jo nødt til å gjøre det bra! Andreas Mikkelsen kjører sin andre sesong for Volkswagens VM-team i en Polo WRC. Han har finske Mikko Markkula som kartleser, og de åpnet sesongen med 7. plass i Rally Monte Carlo. - Jeg mener at både Mads og jeg selv har vinnermuligheter i løpet. Men da skal alt klaffe, og vi er også avhengige av support fra det norske rallypublikummet, sier Andreas Mikkelsen. Rally Sweden innledes på travbanen Färjestad i Karlstad på onsdag kveld. Torsdag morgen kjøres en fartsetappe i Torsby, før sirkuset krysser grensen og tar seg inn i Norge. Her skal det kjøres fire fartsetapper i Grue kommune. Det vil si to etapper som hver kjøres to ganger. Det blir både tradisjonell god fartsetappe på Finnskogen, og mer tilrettelagt for publikum på Kirkenær. Første etappen i Norge er på Kirkenær. Det er den 7,16 km lange etappen som blant annet går langs flomvollen som er den perfekte publikumsplassen. Fra Kirkenær reiser deltagerne direkte til Finnskogen for å kjøre en 16,82 km lang fartsprøve. Dette blir den første skikkelige etappen etter de forholdsvis korte etappene i Karlstad, Torsby og Kirkenær. Fra Finnskogene reiser deltagerne tilbake til Kirkenær der det først er et lite opphold slik at førerne får litt mat, og publikum kan få se bilene på nært hold. Deretter kjøres etappen på Kirkenær en gang til, før man kjører Finnskogen-etappen også en gang til. Asbjørn Holmen, som er primus motor for Kirkenær arena, kan love publikum enda bedre forhold enn tidligere. - Nå får publikum en enda bedre oversikt. Vi har hugd ned masse kratt og busker. Vi har fire kilometer med tribune der alle får VIP-plass på vollen, og hele traseen er på 7,6 kilometer. Det satses på dette her, og nå blir det enda mer publikumsvennlig, mener Holmen. Totalt er fire norske førere i aksjon i VM-løpet. Foruten Mads Østberg og Andreas Mikkelsen, stiller også Henning Solberg og Anders Grøndal. I tillegg er tre norske kartlesere med. Det er Ola Fløene som kjører med det svenske håpet, Pontus Tidemand. De var juniorverdensmestere i fjor. Roger Eilertsen kjører med Anders Grøndal, mens Morten Erik Abrahamsen kjører med svenske Fredrik Åhlin. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |