[]
[] [firmabil.no] []

Audi hedrer stamfaren


Terje Ringen



20 år etter at Audi lanserte sin første RS-modell markerer de begivenheten med en spesialutgave.

Audi RS 2, seriens stamfar, debuterte for ganske nøyaktig 20 år siden. En slik mulighet lar man selvsagt ikke gå hus forbi i Ingolstadt – RS 4 Avant Nogaro debuterer på Genève-utstillingen neste måned og blir tilgjengelig i et begrenset opplag.

Bilen er lakkert i Nogaro blå, perleeffekt lakk, samme farge som ble benyttet på RS2 for 20 år siden. Rammen rundt grillen samt vinduslistene er utført i høyglans sort, mens takrails er matt sorte. De godt synlige enderørene er også lakkert i høyglans sort.

Uten pustehjelp
Motoren er den samme som i en vanlig RS4 – en normalt pustende 4,2-liters V8 som er god for 450 hestekrefter og et maks dreiemoment på 430 Newtonmeter. Maks effekt hentes ut ved 8.250 omdreininger mens dreiemomentet er på topp mellom 4.000 og 6.000 omdreininger.

Bilen akselerer til 100 km/t i løpet av 4,7 sekunder og har en elektronisk sperret toppfart på 280 km/t. Man skal ikke mange år tilbake før et snittforbruk på 1,07 liter på mila ble ansett som umulig for en bil med slike ytelser, det tilsvarer forresten et CO2-utslipp på 249 g/km.

Standard girkasse er syvtrinns S tronic, Audis betegnelse på dobbelclutch-kasser. Et ekstra høyt toppgir er en av grunnene til det moderate forbruket.

Effektiv quattro
Selvsagt har RS 4 Nogaro quattro firehjulsdrift. Normalt fordeles kreftene 40:60 mellom for-:bakaksel, men i gitte situasjoner kan inntil 70 % sendes til forhjulene eller maks 85 % til bakakselen.

Audi tilbyr som tilleggsutstyr en sportsdiff som fordeler kreftene mellom bakhjulene.

Standard dekkutrustning på RS 4 Avant Nogaro er 265/30, og bak de spesialdesignede 5-V 20-tommerne er røde bremsecalipere med RS-logo godt synlige.

De ventilerte, perforerte bremseskivene er utført i aluminium, men Audi kan mot pristillegg montere karbon-keramiske skiver på forakselen.

Audi kan levere interiøret i to alternative utførelser – enten i sort og Nogaro-blått som på bildene, eller i helsort dersom du syns dette blir for glorete. Recaro-setene har uansett skinn på sidestøttene og sklisikker Alcantara i sittepute og rydd.

Audi RS 4 Avant Nagaro får en prislapp på 87.300 euro eksklusiv avgifter.

Originalen
Audi RS2 fra 1994 var den første modell fra selskapet som hadde sportsbil-ytelser i en fornuftig innpakning som dekker de daglige behovene. Bilen ble utviklet i samarbeid med Porsche og montert ved Porsche-anlegget i Zuffenhausen.

Fronten skilte seg ut med store luftinntak, og grillen var sortlakkert. Speilhusene kom fra Porsche, og hekken hadde et lysorgel som strakte seg fa ytterkant til ytterkant.

Audi tilbød den eksklusive lakkfargen Nogaro-blå for å hedre de to seierne Frank Biela tok i det franske Touring Car mesterskapet i 1993.

Motoren i RS2 var en 5-sylindret turbo 2,2-liter med 315 hestekrefter og et maks dreiemoment på 410 Newtonmeter. Turbotrykket slo inn for fullt ved 3000 omdreininger, og rødmerket var satt ved 7.200 omdreininger.

Eksplosiv
Bilen gjorde null til hundre på 5,4 sekunder og hadde en toppfart på 262 km/t. En sekstrinns manuell girkasse leverte kreftene til quattro-systemet som hadde en manuell diffbrems på bakakselen.

Porsche monterte 17-tommers hjul, kraftige bremser og rødlakkerte 4-pots calipere som lyste opp i landskapet.

Også den gang var det Recaro som leverte sportssetene i skinn og Alcantara. Instrumentene hadde hvite detaljer, og små klokker viste oljetrykk og -temperatur samt et Voltmeter.

Den originale hadde en basispris på 98.900 tyske mark hvilket var en anselig sum for 20 år siden. Det ga seg utslag i en produksjon som begrenset seg til 2908 biler i løpet av to år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: