[]
[] [firmabil.no] []

BMW fornyer X3


Terje Ringen



BMW var tidlig ute, og tok nok både Audi og Mercedes på senga da de lanserte sin første X3 i 2003. Nå skal generasjon 2 ½ lanseres.

Da BMW designet sin første X3 hadde de ikke kapasitet til å bygge den selv. Men i stedet for å vente på utvidelse eller bygge ny fabrikk, inngikk de en avtale med østerrikske Magna Steyr som var mer enn villige til å produsere modellen.

Det tok flere år før erkerivalene kom på banen med tilsvarende modeller. Først i 2008, på bilutstillingen i Peking, debuterte både Audi Q5 og Mercedes GLK, så BMW hadde denne nisjen av markedet for seg selv i fem år.

Fra Østerrike til USA
I 2010 lanserte så BMW andre generasjon X3, en vesentlig større og mer påkostet modell. Og nå hadde de også sørget for tilstrekkelig med produksjonskapasitet ved sin amerikanske fabrikk i South Carolina til at de kunne bygge bilen selv.

Dagens X3 har vært en suksess, ikke minst i Norge hvor den til tider har vært den mest solgte modellen med firehjulsdrift – uansett prisklasse.

I 2012 var X3 ifølge OFV Norges tredje meste solgte modell med firehjulsdrift, kun slått av Volkswagen Tiguan og Subaru XV. I 2013 endte den på 10. plass.

Facelift
Nå får modellen et ansiktsløft og tekniske oppdateringer som kan gi ny boost i salget.

Fronten er oppdatert med nye, doble lykter (LED hovedlys kan bestilles), en mer markant nyregrill og nye støtfangere. Den har fått nye speilhus med integrerte blinklys og ny bakfanger.

Interiøret er frisket opp med nye materialer og farger, ny dekor samt nye koppholdere med skyvedeksel. En ny utstyrpakke, xLine, tilbys til de som ønsker å sette særpreg på bilen.

Nytt tilleggsutstyr er også «Smart Opener» som lar deg åpne bakluka med foten, samt en oppbevaringspakke for bagasjerommet.

Mer effekt, lavere forbruk
Ved lansering tilbys nye X3 med fire dieselmotorer og tre alternativer for bensin. Samtlige møter utslippskravene i EU6 som innføres mot slutten av 2014.

Det sitter helt nye motorer i xDrive 20d og sDrive 18d. Førstnevnte har firehjulsdrift og byr på 190 hk og et dreiemoment på 400 Newtonmeter, opp fra henholdsvis 184 og 380. Samtidig er CO2-utslippet redusert fra 149 til 143 gram per kilometer.

X3 sDrive 18d har bakhjulsdrift, 150 hestekrefter (opp fra 143), 360 Nm (uendret) og et CO2-utslipp på 131 g/km (ned fra 135 g/km).

Til Norge kommer også nedtunede utgaver av disse motorene for dem som vil spare noen tusen i avgifter. 20d har da en effekt på 163 hk mens 18d har 136 hk.

De som ønsker sekssylindret dieselmotor i sin X3 kan velge mellom xDrive 30d og xDrive 35d med henholdsvis 258 og 313 hestekrefter og 560 / 630 Newtonmeter.

Nøyer du deg med 211 hestekrefter, kan du kjøpe en nedtrimmet 30d med 211 hk, også en spesial for Norge.

Bensinvarianter
De som foretrekker bensinmotor kan velge 20i i sDrive- eller xDrive-utgave, avhengig av om de vil ha bak- eller firehjulsdrift. Uansett valg får man her 184 hestekrefter og et dreiemoment på 270 Newtonmeter.

Toppmodellene på bensinfronten er den firesylindrede xDrive 30i med 245 hk og den sekssylindrede xDrive 35i med 306 hk.

Samtlige motorer har sekstrinns manuell girkasse som standard, men langt de fleste BMW-kunder drar opp noen tusenlapper ekstra for å få bilen levert med åttetrinns automatgirkasse.

Og de krysser villig av for ekstrautstyr i den rikholdige katalogen, det er slett ikke uvanlig å plusse på utstyr for nærmere hundre tusen.

Den «nye» BMW X3 kommer til Norge i juli, og prisene er foreløpig ikke fastlagt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: