[]
[] [firmabil.no] []

Rått KönigsEgg


Jon Winding-Sørensen



Endelig begynner de første glimtene av Christian von Königseggs råeste skapning noensinne å dukke opp.

Vi har fortalt deg om Königsegg kommende modell One:1 før. Basert på Agera, men med et navn som forteller alt om hva dette er. En bil der hver hestekraft skal dra på ett kilogram bilvekt.

Da vi besøkte Königsegg en stund før jul, mens de fremdeles hadde nokså mye igjen før de kunne si at de var nesten ferdige med One:1, fikk vi i det minste beskjed om at de bildene vi hadde brakt tidligere var rene spekulasjoner.

Visstnok noe noen japanske folk hadde rasket sammen. Og med det første bildet som er sluppet av den kommende Genève-debutanten, ser vi jo at det stemmer. Hekken ser enda mer ekstrem ut enn den vi fikk en fornemmelse av da.

Teaser
Den tegningen vi kan bringe nå stammer fra Wall Street Journal som hadde en sak på denne svenske manufaktøren, og det var selvfølgelig en glimrende anledning til å slippe den første teaseren.

Neste trinn på raketten er en kjapp førvisning helt i slutten av februar, før selve avdukningen skal finne sted på Genève-utstillingen.

I WSJ-artikkelen får vi også vite at den nye bilen kommer til å veie 1340 kg, dersom 1:1 stemmer vil motorytelsen altså ligge marginalt under de 1400 hestene som har vært antydet så lenge.

På den annen side, kanskje Christian von Köningsegg, som jeg kjenner som en meget smart markedsfører med usannsynlig god forståelse av sin eksklusive kundekrets, har lagt på til 1440 hester slik at han kan garantere at her snakker vi 1:1 MED fører.

Trangt
Jeg kan nemlig ikke forestille meg at noen på mer enn 100 kg kan få plass i en Agera.

Og vi får også beskjed om at denne bilen skal produseres i 100 eksemplarer – det er nesten like mange som Königsegg har produsert i hele sitt 20 år lange liv (12 år siden den første bilen ble utlevert). 

Et skikkelig antall for en bil som skal koste fra (antar jeg) 3 millioner dollar (Agera R er $ 2,5). Og langt flere enn den eksklusive familien på seks eksemplarer som det først gikk rykter om.

Lynrask
Sjefen selv har tidligere sagt at simulering antyder en toppfart på 450 km/t. 0-200 km/t skal kunne gjøres fortere enn noe, inkl. ganske supre motorsykler, og null til 400 km/t på 20 sekunder. Mer enn dobbelt så fort som den tiden Bugatti Veyron trenger.

For ordens skyld: superbilen Veyron drar på 1,66 kg (uten fører – og der er det plass til de over 100 også!) for hver hestekraft.

Jeg liker veldig godt det Christian von Königsegg sier om dette prosjektet: «det er ingen som trenger en slik bil. Det eneste de trenger er et ønske om en slik».


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: