[]
[] [firmabil.no] []

Fornyelse for Meriva


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Opels ingeniører kaller nykommeren tredje generasjon Meriva, men det handler om en ansiktsløftning av andre generasjon som kom i 2010. Ny front, LED-kjørelys og snillere motorer er stikkord.

Opels lille flerbruksbil Meriva i ny drakt er rett rundt hjørnet, med ny grill, nye hovedlykter med LED kjørelys, ny innramming av tåkelysene og LED-lys også bak.

Innvendig kan sjåfør og passasjerer glede seg over at Opels «infotainmentsystem» IntelliLink med navigasjon, DAB+ og 7-tommers fargeskjerm hører til standardutstyret, og det samme gjør ryggekamera.

Bilens særpregete dørløsning med bakdører som er hengslet i bakkant er beholdt. Disse dørene har 84 graders åpningsvinkel, og gir lett adkomst til baksetet når for eksempel barn skal løftes inn og ut.

Ny motor kommer
Opel Meriva ble første gang lansert i 2003, mens dagens modell så dagens lys i 2010.

Når den nye utgaven etter hvert er å se hos landets Opel-forhandlere, er den i første omgang motorisert med 1,4-liters bensinmotor med 120 hester kombinert med enten femtrinns manuell girkasse eller automat.

En helt ny motor kommer i høst, en 1,6-liters dieselmotor med 110 hester. Denne motoren, som erstatter både 1.3 CDTi og 1.7 CDTi, har et beskjedent forbruk på 0,38 liter/mil med et tilhørende CO2-utslipp på 99 gram/km. Motoren, som også leveres med 136 hk, er allerede på plass i Opel Zafira.

Opel Norge har ambisjoner om å selge 300 nye Meriva i år. Kundene vil i hovedsak finnes innen to grupper: Småbarnsfamilier samt seniorer.

Sistnevnte gruppe setter pris på at denne typen biler er noe mer høyreist enn vanlige sedaner og stasjonsvogner. Det betyr at man i større grad setter seg inn i setet enn ned i det.

Kjører på det jevne
Meriva er ikke bilen du velger hvis sylskarpe dynamiske egenskaper står øverst på ønskelisten. Det er egentlig ingen ting å utsette på kjøreegenskapene, de kan kalles «helt greie», men verken hjuloppheng eller styring er satt opp for å gi en utpreget sportslig kjørefølelse.

For denne bilens målgruppe teller nok fleksibiliteten og utstyrsdetaljer langt mer enn kjøreegenskaper. Baksetet kan skyves 15 cm i lengderetning for å prioritere benplass bak eller bagasjevolum.

Bakkestartassistent, DAB+-radio, ryggekamera, varme i rattet og parkeringsassistent er detaljer som man vil verdsette i hverdagen.

FAKTA Opel Meriva 1.4 T

Motor:

4-syl. bensin, 1364 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6700 o/min.
175 Nm v/1750 o/min.

Mål:

430 x 181 x 162cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt m/fører:

1300 kg

Bagasjevolum:

400 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

188 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,54 l/mil

CO2-utslipp:

127 g/km

Pris fra:

kr 259.900

Lansering i Norge:

Konkurrenter: Ford B-Max, Citroën C3 Picasso, Fiat 500L og Skoda Roomster.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: