Utypisk, men logisk
Av og til må man svelge noen kameler for å oppnå salgsmål. Her er noe så radikalt som en BMW med forhjulsdrift. Det tyske premium-merket er blant svært få som har tviholdt på bakhjulsdrift i alle modellserier. Det er en dyrere løsning enn forhjulsdrift, men gir i særklasse de mest dynamiske kjøreegenskaper. Mercedes hadde lenge samme policy, men endret dette da de lanserte sin kompakte A-Klasse på slutten av 90-tallet. I dag har de største volum-modellene, de under C-Klasse, drift på forhjulene. Nødvendig steg - For å oppnå høy grad av brukervennlighet og funksjonalitet i premium kompaktklassen, kreves det spesialdesignede konsepter, hevder de i sin pressemelding. LES OGSÅ: Forhjulstrekkeren nærmer seg De forteller videre at de har valgt et avansert system for forhjulsdrift i 2-serie Active Tourer, «som leverer den type førerengasjement man forventer at merkets modeller.» Bilen har kompakte mål – en lengde på 434 cm, en bredde på 180 cm, en høyde på 155 cm og en akselavstand på 267 cm er nærmest identisk med målene til Mercedes B-Klasse. Ingen tilfeldighet. SE: Data og priser for Mercedes B-Klasse Fleksibel Bilen har et vell av oppbevaringsmuligheter, og ryggen på fremre passasjersete kan legges flatt når man skal frakte ekstra lange gjenstander. Bagasjerommet har en kapasitet på fra 468 til 1510 liter, og baksetene kan legges ned i forholdet 40:20:40. Gulvet i bagasjerommet er foldbart og skjuler et smart oppbevaringsrom. En stor bakdør gjør adkomsten enkel, og denne kan som ekstrautstyr leveres med automatisk åpning og lukking. Baksetet kan skyves slik at man kan prioritere maks plass i bagasjerommet eller maks benplass for baksetepassasjerene. I tillegg kan man endre vinkel på seteryggene. (saken fortsetter) Halv sekser BMW 218i Active Tourer har en 3-sylindret 1,5-liter med 136 hestekrefter. Maks dreiemoment er 220 Newtonmeter i hele området mellom 1.250 og 4.300 omdreininger. CO2-utslippet er 115 gram per kilometer, og den tilfredsstiller EU6 utslippskravene. Dieselalternativet er 218d Active Tourer, en 4-sylindret 2,0-liter. 150 hestekrefter og 330 Newtonmeter tar deg til 100 km/t i løpet av 8,9 sekunder, CO2-utslippet er på lave 109 g/km. xDrive kommer I løpet av høsten kommer også 220i, 216d og 220d – sistnevnte med xDrive firehjulsdrift som alternativ til forhjulsdrift. Standard girkasse er en nyutviklet 6-trinns manuell kasse. Som tilleggsutstyr kan den 3-sylindrede motoren leveres med 6-trinns automat, mens de 4-sylindrede har 8-trinns automat som tilvalg. Vi får nok flere detaljer i forbindelse med verdenslanseringen i Genève neste måned. Norsk lansering finner sted på høsten - nærmere bestemt i september. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |