Her er nye Focus
Akselavstanden er beholdt, men ellers er det en helt ny Focus som får sin publikumspremiere i Genéve. Vi har fått en sniktitt på Fords nye bestselger. Etter bare fire år – Focus ble sist fornyet i 2010 – lanserer Ford en ny utgave av sin kompaktklassebil. Det utvendige kjennetegnes av slanke og sportslige linjer og en ny front med en markert grill. Det er det globale designspråket «One Ford» som kommer til uttrykk også på Focus, en designretning som preger fronten på Fiesta, og som kommer i Mondeo. - Designen på nykommeren er mer dramatisk enn på forgjengeren, sier sjefen for Fords eksteriørdesign, Stefan Lamm til Bilnorge.no. Andre detaljer som kjennere fort vil legge merke til er nytt, markert panser og de «obligatoriske» LED-lysene i både frontlys og baklykter. Raffinerte kjøreegenskaper Joe Bakaj, direktør for produktutvikling i Ford Europa, sier at konstruktørene ble servert slagordet «More fun behind the wheel» som utgangspunkt med arbeidet med å raffinere kjøreegenskapene. Han peker på at de har utviklet bedre styrerespons og tydeligere kontakt-med-veien-følelse ved at bilens konstruksjon er gjort stivere i fronten, og både hjulopphenget og støtdemperne er modifisert. Førerstøttesystemer Hele 18 ulike førerstøttesystemer er tilgjengelige, som for eksempel dødvinkelsensorer, adaptivt lys, adaptiv avstandsradar, skiltgjenkjenning, og ikke minst Active City Stop med automatisk bremsefunksjon som nå er virksom i hastigheter opp til 50 km/t. En annen detalj er at systemet for parkeringsassistanse ikke bare kan benyttes når bilen parkeres, men også når du skal kjøre ut fra parkeringsplassen. Varme i rattet hører til ekstrautstyret, og det samme gjør stemmestyring av funksjoner som radio, CD, telefon og klimaanlegg. (saken fortsetter) Nye motorer Den velkjente 1,0-liters bensinmotoren som vi har prøvd i ulike Ford-modeller gjennom de seneste par årene, vil selvfølgelig også være på plass i nye Focus, med enten 100 eller 120 hester. Dessuten kommer denne motoren etter hvert også i en versjon med 90 hester og et CO2-utslipp på beskjedne 99 g/km. På dieselsiden finnes også en 1,5-liters motor. Også denne kommer i to versjoner, med 95 eller 120 hester, begge er kombinert med start/stopp-teknologi. Nye Focus kommer på markedet i løpet av andre halvår. Disse drivlinjene kommer til Norge:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |