[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Focus


Trygve Bæra



Akselavstanden er beholdt, men ellers er det en helt ny Focus som får sin publikumspremiere i Genéve. Vi har fått en sniktitt på Fords nye bestselger.

Etter bare fire år – Focus ble sist fornyet i 2010 – lanserer Ford en ny utgave av sin kompaktklassebil.

Det utvendige kjennetegnes av slanke og sportslige linjer og en ny front med en markert grill. Det er det globale designspråket «One Ford» som kommer til uttrykk også på Focus, en designretning som preger fronten på Fiesta, og som kommer i Mondeo.

- Designen på nykommeren er mer dramatisk enn på forgjengeren, sier sjefen for Fords eksteriørdesign, Stefan Lamm til Bilnorge.no. Andre detaljer som kjennere fort vil legge merke til er nytt, markert panser og de «obligatoriske» LED-lysene i både frontlys og baklykter.

Raffinerte kjøreegenskaper
I skrivende stund er ikke bilens spesifikasjoner frigitt, men så langt vi har klart å tolke uttalelsene fra ingeniører og designere, er akselavstanden beholdt. Det innebærer også at det har vært en målsetning å bygge videre på de nydelige kjøreegenskapene som Focus er kjent for.

Joe Bakaj, direktør for produktutvikling i Ford Europa, sier at konstruktørene ble servert slagordet «More fun behind the wheel» som utgangspunkt med arbeidet med å raffinere kjøreegenskapene.

Han peker på at de har utviklet bedre styrerespons og tydeligere kontakt-med-veien-følelse ved at bilens konstruksjon er gjort stivere i fronten, og både hjulopphenget og støtdemperne er modifisert.

Førerstøttesystemer
Interiøret er stort sett helt nytt, med renere linjer og bedre oversikt, og ikke minst bedre kvalitetspreg over materialvalg og finish.

Hele 18 ulike førerstøttesystemer er tilgjengelige, som for eksempel dødvinkelsensorer, adaptivt lys, adaptiv avstandsradar, skiltgjenkjenning, og ikke minst Active City Stop med automatisk bremsefunksjon som nå er virksom i hastigheter opp til 50 km/t.

En annen detalj er at systemet for parkeringsassistanse ikke bare kan benyttes når bilen parkeres, men også når du skal kjøre ut fra parkeringsplassen.

Varme i rattet hører til ekstrautstyret, og det samme gjør stemmestyring av funksjoner som radio, CD, telefon og klimaanlegg.

(saken fortsetter)

Nye motorer
Den nye Focus vil komme med et bredt utvalg av både diesel- og bensinmotorer som alle tilfredsstiller den kommende Euro 6-normen. Helt ny er en 1,5-liters EcoBoost bensinmotor som kommer i to utgaver, med enten 150 eller 180 hester.

Den velkjente 1,0-liters bensinmotoren som vi har prøvd i ulike Ford-modeller gjennom de seneste par årene, vil selvfølgelig også være på plass i nye Focus, med enten 100 eller 120 hester. Dessuten kommer denne motoren etter hvert også i en versjon med 90 hester og et CO2-utslipp på beskjedne 99 g/km.

På dieselsiden finnes også en 1,5-liters motor. Også denne kommer i to versjoner, med 95 eller 120 hester, begge er kombinert med start/stopp-teknologi.

Nye Focus kommer på markedet i løpet av andre halvår.

Disse drivlinjene kommer til Norge:

SYLINDERVOLUM

EFFEKT

GIRKASSE

1,0 L EcoBoost bensin

100 HK

5-trinns manuell

1,0 L EcoBoost bensin

125 HK

6-trinns manuell

1,0 L EcoBoost bensin

125 HK

6-trinns automatisk (2015)

1,5 L EcoBoost bensin

150 HK

6-trinns manuell

1,5 L EcoBoost bensin

150 HK

6-trinns automatisk (2015)

1,5 L EcoBoost bensin

180 HK

6-trinns manuell

1,5 L EcoBoost bensin

180 HK

6-trinns automatisk (2015)

1,6L TI-VCT bensin

125 HK

6-trinns PowerShift automatisk

1,5 L TDCi diesel

95 HK

6-trinns manuell

1,5 L TDCi diesel

120 HK

6-trinns manuell

1,5 L ECOnetic diesel

105 HK

6-trinns manuell

1,5 L TDCi diesel

120 HK

6-trinns automatisk (2015)

2,0 L TDCi diesel

150 HK

6-trinns manuell

2,0 L TDCi diesel

150 HK

6-trinns PowerShift automatisk

2,0 L TDCi diesel

180 HK

6-trinns manuell


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: