[]
[] [firmabil.no] []

Rinspeed foredler Tesla


Jon Winding-Sørensen



For noen måneder siden annonserte Tesla etter teknikere som skulle jobbe med autonome biler. Avblås programmet – Rinspeed er der allerede, og på plass i Genève.

Vi har allerede fortalt om XchangE – sveitsiske Rinspeed pleier å sende oss informasjoner om hvilke severdigheter han kommer til å presentere på vårens Genève-utstilling, allerede i desember. Men det vi ikke visste da, var at denne kabin-konstruksjonen var plassert inne i en Tesla S.

Hele bilen han skal vise er en Tesla, men med en rekke lokale innslag.

Kjørbart
Rinspeeds ganske ville konseptbiler pleier å være kjørbare. Til de grader kjørbare at da han bygget en som også kunne u-båte, fikk journalistene prøve den med fult froskemannutstyr også.

Det skulle med andre ord ikke være noe i veien for at de fleste autonome funksjonene er på plass i denne også, selv om det han altså legger vekt på er hvordan skal coupeen, kabinen, selve stua, kall-det-hva-du-vil, se ut i den Nye Tid.

I en trafikk der du ikke behøver å glane på veien eller foreta problematiske, kanskje skjebnesvangre avgjørelser, der du kan overlate alt til smartere systemer og sensorer og regnemaskiner enn de du har utviklet, er det klart at kontorplassen kan gis en helt annen utforming.

Og da begynner man med setene selvfølgelig. Her settes det nye verdensrekorder i innstillingsmuligheter. De mest eksklusive flysetene stanser der disse starter.

Fleksibelt
Og i tillegg til alt fra liggende til nesten Giv-akt-vertikal innstilling, kan forsetene snus 180 grader, så konferansen kan skje i 130, eller hvor fort systemet velger for å holde følge med trafikken.

TRW-rattet har berøringsgjenkjenning – det merker med en gang om de er du eller kona som griper det, men det skal jo ikke brukes noe særlig og foldes unna i midten av dashbordet når det ikke skal brukes.

Og siden vi allikevel er innendørs: en vanvittig lekker Carl F. Bucherer-klokke er plassert i en transparent boks over rattstammen. Når bilen er parkert, roterer boksen og sørger for at tiden går. Bucherer-uret er såkalt selvopptrekkende.

Sensorer
Bak rattavdelingen finner man et stort Harman infotainment system som strekker seg i hele dashbordets bredde. Det vil si 1,2 meter – og der finner du alt. Også sensorer som fanger opp vei- og trafikkdata og gir rapporter som brukes til underlag for autonome beslutninger.

Det er også andre følere og kameraer og systemer som skal gi maskinene et inntrykk av hva som skjer rundt deg, men Rinspeed sier at den enorme datamengden håndteres av en helt vanlig Deutsche Telekom Business-to-Car plattform.

Og alle trafikkspesifikke Cloud-tjenester, trafikkinfo, vei-opplysninger, vær, ruteanbefaling og mye annet, leveres selvfølgelig i sanntid, rett til føreren eller passasjerene.

Litt morsomt er at blant alle Rinspeeds underleverandører, mote, stoffer, kaffemakere, høyteknologi, møbelmakere – han har mange forbindelser den godeste Hr. Rinderknecht, finner vi også Line. Kjent, ikke minst for gaffeltrucker.

(saken fortsetter)

Intelligent ID
Rinspeed har hentet det smarte Radio Frekvens-styrte intelligente identifikasjons- og adgangskontroll derfra.

Det består ikke bare av at de som er autorisert får adgang til å betjene utstyret, men her ligger det samtidig en omfattende dataloggingsmulighet, slik at alle aspekter ved driften kan overvåkes hele tiden. Dataene overføres gjennom det helt vanlig T-nettverket og kan ligge som grunnlag for en rekke finurlige rapporter.

For trucker og materialhåndteringsutstyr er det selvfølgelig spesielle behov. Her ser vi kanskje for oss flåtestyring, og statistikk.

Vi må jo ta med at ingen kan være i tvil om at dette er en Tesla S, men en solid spoiler bak, pluss noe inngrep i front og hekk pluss et ganske synlig skjørt, gir bilen et noe annet preg.

Et par gulldetaljer på utsiden kunne vi godt greid oss uten, og ganske svære 20 tommers Borbet hjul smaker vel ikke akkurat av øko?

Frank M. Rinderknecht sier at en bil som dette vil ikke komme i produksjon, her er kompromissene for mange.

Men han regner med at en rekke av de telematikk-systemene han viser her, og svært mye av den avanserte elektronikken, vil bli produksjonsklare, og spredt i stort antall, om ikke så alt for mange år.

Det skal bli spennende å få en ny innføring i visjonene hans igjen i år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: