[]
[] [firmabil.no] []

Elbilkampen hardner til


Terje Ringen



Det som begynte i det små, med merker som Think og Buddy, er i ferd med å utvikle seg til en kamp mellom gigantene. Nå er Volkswagen klar med sin Golf-baserte elbil.

Det er stor sannsynlighet for at e-Golf kan bli Nissans største utfordrer, i et segment de har fått dominere med sin Leaf de siste årene.

De viktigste spørsmålene elbilkunder stiller er gjerne relatert til pris og rekkevidde, og på det monetære plan ser det ut som Volkswagen har satt seg mål å matche Nissan. Det samme gjelder den teoretiske rekkevidden.

Benchmark
Med en prislapp på 244.200 kroner (eks. frakt / leveringsomkostninger) koster e-Golf omtrent på tusenlappen det samme som en Leaf Accenta – den middels utstyrte modellen.

Nå har vi ikke sammenlignet utstyrsnivået mellom de to, men det får vi trolig bedre anledning til når vi skal sette oss bak rattet for en første prøvekjøring i Berlin om et par uker.

e-Golf har en oppgitt rekkevidde på mellom 130 og 190 kilometer, og dersom det stemmer i praksis høres det ut til å være i Leaf-land.

Elmotoren har en effekt er 85 kW / 115 hk (Leaf har 80/109), maks dreiemoment på 270 Newtonmeter (254) og e-Golf gjør null til hundre på 10,4 sekunder (11,5).

LES OGSÅ: GT med avgiftsrabatt

- Volkswagen e-Golf blir en viktig modell for å nå vår ambisiøse målsetning om å bli ledende på ladbare biler, sier direktør i Volkswagen Ulf Tore Hekneby.

Miljø-image
LED-hovedlykter gjør bilen lett gjenkjennelig på veien, og de C-formede kjørelysene på støtfangeren, som også er basert på LED-teknologi, er standard på nye e-Golf.

Elbilen får samme høye nivå av sikkerhetsinnovasjoner som en vanlig Golf, noe som bl.a. innebærer City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems.

Av annet standardutstyr nevner importøren ”Discover Pro” radio- og navigasjonssystem, oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger med lav luftmotstand.

Aerodynamikken er forbedret på flere områder, samtidig som rullemotstanden er senket for å gi lengst mulig rekkevidde.

LES OGSÅ: Elektrisk Up-tur

I tillegg til 5 års Norgesgaranti, tilbyr Volkswagen også en 8 års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet.

Og som nevnt – i løpet av et par uker skal vi formidle våre førsteinntrykk etter å ha kjørt bilen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: