Skodas CC
Det er klart det måtte komme. Også Skoda må jo få lov til å skryte på seg en 5-dørs coupé. Den kommer i Geneve, foreløpig som Vision C konsept. Jeg lurer på om Mercedes-Benz ante hvor mange imitatorer de ville pådra seg da de oppfant en ny nisje, med sin CLS. En sportslig-luksuriøs coupé med mer enn to dører. Det er nøyaktig ti år i år at de dukket opp med denne oppskriften på Geneve-utstillingen og etter hvert har andre, spesielt de to tyske konkurrentene fattet hva det dreier seg om. Men oppskriften har jo også sunket ned til for eksempel Volkswagen, med sin CC Passat, og nå forteller altså Skoda at de også vil være med på leken. De gjør det med en konseptbil som imidlertid ser så produksjonsklar ut at det vil forundre masse om du ikke har den hos din nærmeste forhandler i løpet av et år. Vi har allerede gitt deg den første designskissen av denne bilen (selv om akkurat da var jeg vel så opptatt av en 75 år gammel Skoda som var i ferd med å hentes frem i lyset igjen) og de renderingene vi kan gjengi her bekrefter inntrykket. Fra å være ganske så gørrkjedelig de siste årene er Skoda igjen i ferd med å reise seg hva design angår. Her ser du en rekke skarpe kanter og vinkler som på en eller annen måte gir deg en sterk følelse av trekanter. Eller – dersom du går enda lenger inn i det – det gir assosiasjoner tilbake til tsjekkisk kubisme. Kalldetvaduvil, poenget er at Skoda igjen er i ferd med å utvikle sitt eget designspråk (håper jeg) og at det blir et uttrykk for at de som styrer merket er stolte av både røtter og tradisjoner. Dette blir forresten en femdører, med en svær hatch, men mål og vekt vet vi ikkeno' om foreløpig. Riktignok skriver Skoda i pressemeldingen at de «har utviklet sitt første fem-dørs chassis» men her er nok noe misforstått av skribenten. Jeg er ganske sikker på at plattformen er kjent og at ordet skulle vært coupé-karosseri. For oppi denne plattformen finner vi et kjent innslag fra Volkswagen-gruppens motor-supermarked. Her er det 1,4 liters TSI-motoren vi møter, trimmet ned til forsiktige 109 hk (denne er jo oppunder 200 hester i noen versjoner) men at de er litt tilbakeholdne i stallen har sin gode grunn. Denne motoren er nemlig «bivalent» (nytt ord for meg, ambivalent kjenner jeg, men bivalent?) hvilket i dette tilfelle betyr at den går både på bensin og naturgass. ‘I gassmodus brenner den nesten ikke no’ (3,4 kg eller 5,1 kubikkmeter pr. kilometer står det faktisk i meldingen. Jeg har et elendig forhold til den type gasser, men 3,4 kg gass pr. km syns jeg høres mye ut). Bånnlinjen er i hvert fall at denne bilen møter det gamle EU2020-forslaget på under 95 g CO2/km med glans. 91 gram skal denne kunne nøye seg med. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |