[]
[] [firmabil.no] []

Tiguan for 2020


Jon Winding-Sørensen



Volkswagen har en lang rekke cross-over konsepter de kan se tilbake på. De kommer med enda en til Geneve: T-Roc heter den foreløpig.

Fra SUV til CUV. Det nye Folkevogn-konseptet er nemlig en Compact Utility Vehicle, og når vi sier kompakt så sier vi under firemeterogtjue.

Vi beveger oss med andre ord i Tiguan-landskapet her, og det er en bil som vel snart trenger avløsning. Siste stopp var ansiktsløftning på Geneve i 2011.

Men nå er nok T-Roc alt for mye konsept til at vi kan se den for oss som en fremtidig Tiguan, men det virker som om VW forsiktig begynner å føle seg frem i dette segmentet. Kanskje de til og med er på utkikk etter muligheten til å finne opp et nytt.

For de koste seg stort med Cross Coupé konseptet i Tokyo, 2011. Så fikk vi lille, lekre Taigun i Sao Paulo 2012 hvorpå CrossBlue dukket opp på i Detroit i fjor. Den ble for øvrig omarbeidet til en Evoque-liknende smarting til Shanghai i fjor sommer.

Det virker med andre ord som om dette er et spor Volkswagen følger. Og tenk om de til slutt kunne komme opp med noe som så litt mer spennende ut enn gulost i en gammel matpakke.

Nå ser det selvfølgelig ekstra gildt ut med skisser som disse, der dekkene ikke bare er enorme, men umulige, og der den står bredbeintere enn det noensinne vil være mulig å plante hjulene på et stykke asfalt. For ikke å snakke om forholdet mellom karosseri og glassverandaen som på slike designfantasier kommer helt ut av fornuftige proporsjoner.

Men vi kan være enige om at disse illustrasjonene ser tøffe ut, mye tøffere, sikkert, enn når fotografiene dukker opp til uken.

Fronten er fremdeles beskjeden, med den smale grillen som ender i LED-hovedlys på begge sider. Men den domineres egentlig av de to store pod’ene nederst som inneholder svingbart lys og tåkelys og ikke minst radar og kamera.

De tilsvarende du ser bak på bilen er heller ikke eksosrør, men inneholder de samme elementene, lys og kamera, som i fronten.

Den ene bilen som de viser i Geneve inneholder en 2 liters TDI på 184 hk men her kan selvfølgelig hva som helst fra den familien plasseres.

I akkurat den versjonen snakker de om 0,49 l/min og 210 km/t og 100 på 6,9 blir nevnt akkurat som har vært ute og prøvd den. Hvilket de kanskje også har. De har åpenbart også målt den: 418 x 183 x 150 cm på MQB-plattformen.

7 trinns TDI og firehjulsdrift hører med.

Sammen med den obligatoriske 12,3 tommers AMOLED-skjermen som skal overta for en del knotter og brytere. Den skjermen er forresten ikke den eneste om bord med gode og spennende bilder. Det innvendige bakspeilet er nemlig også en skjerm som viser bildene fra hekk-kameraene. Utvendig speil kan vi glemme nå.

Er ikke mye av dette interiøret, forresten, oppskriften på den neste Audi TT, som også er lekket i skisseform?

Ingen B-stolpe og to avtakbare plater i taket. Neste nummer blir cabriolet.

Men så er spørsmålet, blir dette nesten-virkelighet noen gang, eller må vi fortsatte nøye oss med trygge og gode Touran/Sharan/Tiguan-design?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: