Ingen over, ingen ved siden
Det kan godt være at Ferrari bare skal lansere litt nytt California i Genève. Det gjør ingenting. De er best på alt som betyr noe: Image og penger. Jeg vet egentlig ikke mer om den nye California-versjonen enn at det blir den første Landeveis-Ferrarien siden F40 med turbo. (For meg må du gjerne kalle den en Maserati-motor). Og jeg vet heller ikke om Ferrari skal vise oss noe annet når Genève åpner portene for journalistene i morgen. (Selv om du får ryktene om en skikkelig nyhet på tampen av denne saken.) Men det spiller ingen rolle. Ingen vil benekte at bilene som står på standen er ganske attraktive, uansett hvor lite nye de er. Men der det virkelig betyr noe, Prestisje og Inntjening, slår denne Fiat-filialen resten av bilverdenen ned i støvlene. La oss begynne med merkevaren. Ferrari har verdens sterkeste merkevare, slår Brand Finance fast i sin siste gjennomgang, offentliggjort for et par uker siden. Merkevareverdien regnes ut via en rekke gitte kriterier (du kan finne ut mer om hele greia på denne siden) og er sammen med merkevarer som Coca-Cola, Disney og Google blant de 11 som blir gitt Brand Finance’s AAA+ gradering. Men Ferrari skårer høyere enn alle de 11 beste også. Best av de beste! En av grunnene til at de gjør det så bra er selvfølgelig at den steilende hesten en umiddelbart gjenkjent over hele verden – sikkert der det ikke finnes noen veier også. Men det hører også med til historien at verdens sterkeste varemerke ikke nødvendigvis betyr verdens mest verdifulle. Verdien er satt til 4 milliarder dollar, såpass lavt beløp begrunnes selvfølgelig blant annet med et Ferrari er en nisje-vare og et luksusprodukt, som selges i lavt volum. I verdi-listen er det lang vei opp fra den 350-plassen som de har blant de topp-500, til førsteman: Apple. De blir verdsatt til 105 milliarder dollar. Men Ferrari behøver ikke skamme seg over finansavdelingen sin heller. I fjor, det året de bevisst skrudde ned produksjonen «for å holde på eksklusiviteten», satte de nye rekorder både i omsetning, fortjeneste og kontantstrøm. Det var i Genève i fjor at Ferrari-sjef Luca di Montezemolo sa at han ville kutte 400 biler fra 2012-tallet slik at 2013 skulle ende rundt 6.900. Det stemte. 6922 ble det endelige tallet. Fem prosent nedgang i solgte biler resulterte imidlertid i fem prosent høyere fortjeneste. Er det det han skal gjenta i år? For han snakker om nye fem prosent ned i produksjon og at ikke før i 2015 skal vi se en liten økning igjen. 2,3 milliarder euro solgte de for i fjor og netto tjente de 246 millioner. Ikke bare er det 5,4 prosent økning i forhold til 2012, det er også et driftsresultat på over 10 prosent. Andre bilfabrikker kan bare drømme om slike forhold mellom salg og fortjeneste. Og på tross av at Ferrari spenner mer på forskning og utvikling enn noensinne, har de også mer penger i banken enn noen gang før. I 2012 gikk nesten 15 prosent av omsetningen (ca. 250 millioner euro) til forskning og utvikling, og de neste fem årene nå skal det brukes mer enn en milliard. Men kontantreserven er på solide 1,36 milliarder, så det er ikke sparepengene de tar av. Vi kan trygt regne med at det er på ett område Ferrari tjener mer enn noen av de andre, og da snakker vi i absolutte tall, ikke i prosent av noe som helst, og det er på salg av merkevaren. Folk som selger modellbiler eller skjerf eller kostbare klokker eller bygger eventyrland med Ferrari-tema, betaler skikkelig for moroa. Bare på dette området dro Ferrari inn 54 millioner euro i fjor. En økning på nesten 20 prosent. Med Montezemolos fine nese for det eksklusive, kan vi allerede nå forberede oss på å fortelle om nye rekordtall på denne tiden neste år. Derfor er det kanskje, når vi snakker eksklusivt, litt underlig at det ser ut som om Apple skal offentliggjøre at de kobler seg opp mot Ferrari. Det later til at verdens mest verdifulle varemerke skal inn i Ferrari med sitt første bilbaserte operativsystem. Men ikke bare skal de leke med Ferrari. Financial Times kan fortelle at også Volvo og Mercedes-Benz er med i denne første virkelige krysskoblingen mellom den delen av verden som har revolusjonert personlig kommunikasjon de siste ti årene og geriatrikerne som fremdeles selger transport etter 1920-oppskrift. Dermed blir det nok ikke noe av at Apple skal kjøpe Tesla, og det er nok også et stykke frem til Googles egen bil – slik ryktene har jobbet med å fortelle oss. Hva det hele betyr er ikke vanskelig å forstå. Å bygge Apples iOS operativsystem inn i en bil (eller et annet, for eksempel Android), betyr en bil som er knyttet til internett og som har sømløs kontakt med alle dine kommunikasjonsplattformer. Jeg kan love at den vil sikre deg meget mer enn å kunne spille av egne lydfiler. Det betyr ganske enkelt en ny måte å kjøre bil på, og en ny måte for biler og andre kjøretøy og mennesker å kommunisere på. Men det betyr også en ny og spennende handelspolitikk. Når alt kommer til alt kan du glemme høyere turbotrykk eller mange flere apper på mobiltelefonen din. Slike detaljer betyr svært lite nå. Fremtidens kamp kommer til å stå om bilenes dashbord, og der er IBM og Microsoft og Google minst like sterke som GM og Toyota og Volkswagen. En krig der jeg lover at gørra kommer til å sprute! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |