[]
[] [firmabil.no] []

Tabuene ryker


Jon Winding-Sørensen



Det finnes et par evige sannheter i denne bransjen. Citroen VAR revolusjonære. Nå har alle bruksbiler motoren FORAN. Og BMW er BAK-(eller 4-)hjuls-drevet. Det vil si: det FANTES et par evige sannheter i denne bransjen.

Det er vel de jeg gleder meg mest til å se i Genève. Alle tre på samme gulv. Kanskje allerede i dag. (Nå slipper de inn journalistene et par timer til halvferdige haller allerede klokken to dagen før første pressedag. Det er ikke lenger noen seier å snike seg inn.)

Gammel oppskrift
Men i hvert fall. Å møte den nye Twingo med motoren bak – gode minner fra etterkrigs-fireren og de hotteste åtterne – blir en fornøyelse.

Og det blir spennende å høre hvorfor. Har de virkelig fått til en bedre pakking av mann/maskin-kombinasjonen, for eksempel.

Og hvorfor går ikke Smart for samme løsningen? (Eller gjør de det, på tross av at vi har skrevet at de skal ha maskinen foran). Og hvordan ser denne plattformen ut som tar motorer i alle ender – og kanskje også montert i alle himmelretninger?

Minimalistisk
Citroënen kjenner jeg allerede ganske godt, men jeg skal ta flere runder rundt Cactusen og se meg ut 2CV-trekk (om ikke fysiske og konkrete, så spirituelle og filosofiske).

Jeg skal snakke mer om hvordan de kom frem til denne enestående symbiosen mellom high fashion – står det en bil med mer moderne utseende på messegulvet tro? – og low tech.

Jeg lover det ikke, men jeg tror ikke det er en elektrisk vindusheis eller en sentrallås i nærheten av basen. Og bilen er sparsom i alle ledd og fullstendig uten aggressive tendenser.  Tror jeg. Spør meg igjen når jeg opplevd den i gatemiljø.

Aldri si aldri
Og så BMW med sin nye 2-serie Active Tourer. Skal de fremdeles klare å vedlikeholde Freude am Fahren ved å droppe det som virkelig har vært varemerket: ALDRI forhjulsdrift?

Ikke en gang i 4x4-sammenheng har forhjulene fått lov til å få overtaket. De har bare vært der som lydige assistenter til noe som så ganske utvilsomt var bakhjulsdrift.

Nå må Bayerne oppgi dette bakhjusdrift-dogmet. Jeg er spent på hvordan de klarer å overbevise oss om at dette er riktig, og på hvordan det vil virke på varemerket over tid. 

Egentlig er jeg sikker på at kundene hadde gitt blaffen, hadde det ikke vært for at BMW sto så hardt på bakhjulsdrift-trosretningen sin.

Men det jeg synes er spesielt morsomt nå sannheter gruses, dogmer begraves og tabuer styrter ned i avgrunner, er at slikt drar ofte annet med seg.

Flere dogmer for fall?
Så la oss håpe at flere «sannheter» snart forsvinner.

  • «En bil MÅ kjøres av en bilfører».
  • «En bileier MÅ eie bilen sin». «En bilfabrikk MÅ bygge merkespesifikke modeller».
  • «Det er VIKTIG å ta hensyn til bilens restverdi».
  • «Bilen KVELER storbyene».

Dette er bare noen av de mursteinene som er med på å holde bilindustriens utgave av Jerikos Mur oppe og på plass. Men vi husker vel alle (regner jeg med) hva som skjedde da noen begynte å blåse i trompetene samtidig.

Da ramlet muren sammen.

Kan vi håpe at BMW / Renault / Citroën har blåst den første trompet-trioen?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: