Ford håper på bedre tider
Et vingeklippet Ford stamper i motbakke og håper på mer fart i salget utover i året. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby er den første til å innrømme at det ikke er så lett å snakke Norges sak i globale Ford. Lite synlig Akkumulert har Ford aldri hatt en så liten del av det norske personbilmarkedet i dette århundret. Og forklaringen ligger i dagen: Ford har ingen attraktiv elbil samtidig som mer enn hver tiende nysolgte bil er elektrisk. Ei heller har de noen hybrid mens halvparten av Toyotas salg nå handler om hybrider. Og om ikke det er nok selger Ford fortsatt en gammel Mondeo, mer enn to år etter at den nye ble introdusert i USA. Satser Nye produkter og mer avansert teknologi skal løfte Ford, slår Sønsteby fast. Ford i 2014:
I 2015: Tourneo/Grand Tourneo Connect er Fords svar til familier med stort plassbehov og flat lommebok. Bærekraftig varebilprogram – Fra 2015 er målet å være nest størst på varebiler i Norge, sier Sønsteby med ubeskjeden stolthet til et varebilprogram som fra høsten 2014 vil være komplett i den forstand at Ford har modeller i alle klasser. Samtidig mener Sønsteby «statskassen» som må passe inn i de grønnskiltede varebilene har overlevd seg selv fordi den hindrer å ta i bruk mindre og mer miljøvennlige varebiler. Venter på Mondeo Så viktig er Mondeo for Ford i Norge at bilen i følge OFV to ganger i dette århundret har vært nest mest kjøpte enkeltmodell og blant de ti mest kjøpte i perioden 2007 til og 2011. Ford har allerede lansert den lille SUV-en EcoSport i Europa, men Norge venter med å ta den til nordisk vinterpakke er på plass. Til Norge vil snaut fire meter lange EcoSport komme fra Brasil. Bilen er kun aktuell med drift på forhjulene og ikke med 4x4. Mustang i 2015 Mustangs problem er at den i USA ikke koster stort mer enn Toyota Yaris koster i Norge. Men avgiftene kan gjøre den svindyr... Trolig ikke før om et års tid ruller Ford ut Vignale-programmet på Mondeo og S-Max. Ford omtaler de oppgraderte bilene som premium og kundebehandlingen skal være på samme nivå. – Vi tror at i vår travle hverdag finnes det kunder som setter pris på å bli tatt ekstra vare på, og som er villige til å betale for det, sier Sønsteby. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |