Jaguar drypper
Jaguar har ikke med seg sin etterlengtede kompaktmodell til Genève, men de røper litt om hva vi har i vente. For det første avslører de navnet – XE skal barnet hete, og det er jo ikke ulogisk når de allerede har en XF og en XJ på plass i programmet. For mens XF er en utfordrer til 5-serie og dess like, er det 3-serien som er utsett som viktigste konkurrent for XE. XE blir første bil ut på Jaguar/Land Rovers nye lettvekts plattform – iQ(Al) – som i hovedsak er basert på aluminium. Og den får en helt ny motorfamilie med betegnelse Ingenium. Plattformen ble vi første kjent med gjennom konseptbilen C-X17 som sto i Frankfurt sist høst. Fleksibel Den Mondeo-baserte og forhjulsdrevne Jaguar X-Type ble ingen internasjonal suksess, selv om den fikk en brukbar posisjon i Norge. Men i etterfølgeren er det altså bakhjulene som igjen skal stå for fremdriften, en klassisk Jaguar-oppskrift. Motorene kommer i en rekke varianter – de kraftigste skal sørge for toppfart på over 300 km/t mens de “snilleste” skal oppvise CO2-utslipp på under 100 gram per kilometer. SE: Spionbilder og datamanipulasjon (saken fortsetter) Ekte Jaguar - Våre kunder har store forventninger til en kompakt Jaguar – den må være praktisk, men absolutt premium. Vi glemmer aldri at det er en Jaguar vi designer, og det betyr at den må spennende å se på, ha gode kjøreegenskaper samt være gunstig å eie. Den kombinasjonen mener vi å ha lykkes med i XE. Bilen skal vises i løpet av inneværende år og kommer på markedet i 2015. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |