[]
[] [firmabil.no] []

Golf-basert SUV


Terje Ringen



Volkswagen har to populære SUVer gjennom Tiguan og Touareg. Men de må også være med i det kompakte SUV-segmentet om de skal opprettholde volumet. T-Roc demonstrerer hva de har i tankene.

Volkswagen har et uttalt mål om å bli verdens største bilprodusent, og skal man nå et slikt mål er det viktig å være representert i alle nisjer. Det er ikke så mange år sidene japanerne “eide” segmentet for kompakte SUVer, nå er så godt som alle representert der.

Stadig mindre
Men kompakt SUV betyr ikke det samme i dag som det gjorde for noen år siden. Stadig nye modeller dukker opp. Nissan var tidlige ute med sin Juke, nylig har modeller som Renault Captur og Peugeot 2008 dukket opp, og Ford har varslet sin ankomst med EcoSport.

Selvsagt må også VW ha noe å friste med i denne nisjen. De viser noen av sine tanker med T-Roc, en Golf-basert SUV som debuterer i Genève.

Den følger i en rekke av konseptbiler, som CrossBlue, CrossBlue Coupé og Taigun som alle representerer en del av VWs fremtidstanker.

Ekte SUV-egenskaper
T-Roc er todørs coupé med SUV-egenskaper. I tillegg kan den fremstå som en cabriolet – midtre del av taket har nemlig to deler som kan tas av og lagres i bagasjerommet.

Konseptbilen er utstyrt med en toliters TDI-motor som yter 184 hestekrefter. Sjåføren kan velge mellom tre kjøremodi, Street, Offroad og Snow. Disse påvirker parameterne i bilens firehjulsdrift, DSG girkasse, ABS, bakkestartassistent og Hill Descent Control.

Motoren har et maks dreiemoment på 380 Newtonmeter, men er så beskjeden i drikkefatet at den skal nøye seg med 0,49 liter diesel på mila.

T-Roc er basert på Volkswagens fleksible MQB-plattform og veier inn på 1420 kg. Hjulene på konseptbilen er 19-tommere med dekk i dimensjon 245/45. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: