[]
[] [firmabil.no] []

Subarus neste kompakt-SUV


Jon Winding-Sørensen



Årets konsept fra Subaru antyder et angrep midt i sentrum av det mest populære segmentet nå: de kompakte SUVene.

I fjor viste Subaru en konseptbil her i Geneve som de hadde døpt VIZIV.  På en eller annen måte skulle det bety «Visison for Innovation»

Årets heter VIZIV 2, om det betyr dobbelt så mange visjoner eller dobbelt så mange innovasjoner aner jeg ikke. Jeg vet bare at de har nærmet seg mye mer en aktuell virkelighet.

Fjorårets var en slags firseteres sports coupè. Årets heller meget mer i retning av en kompakt SUV. Kanskje ikke høy nok til skikkelig SUV å være, men kanskje litt Evoque/Cactus i ideen i hvert fall.

Enkel adkomst
Akkurat som i fjor åpner fordørene oppover, men i år har man to ekstra sleidbare dører der bak. Manglende B-stolpe gjør det i hvert fall enkelt for oss tilskuere å titte inn – der så det også bra ut. Og systemet gjør det sikkert enklere å komme på plass fort, når fløyta går.

Nå sier ikke Subaru veldig meget om hva dette er eller hva det kanskje skal bli, men de stadfester at dette også er et produkt som omfavner selskapet slogan – vi må jo alle ha et slogan, ikke sant? – som er Confidence in Motion!

Hva hadde en bilfabrikk vært hvis den ikke hadde hatt litt tillit til bevegelse?

Men de forteller i hvert fall at bilen er utstyrt med 360 graders kamera – «noe som gjør autonom kjøring mulig». Vi må jo alle ha en autonom løsning også, nå.

Turbo-boxer
Og at den har en 1,6-liters flat turbofirer med Lineartronic-kassa. Det vil si CVT. Siden det føyes til at den har en elmotor foran og to bak, kan vi vel også gå ut fra at dette er en hybrid.  Men Litium-ion-batterier.

Om det ikke er noe konkret om ytelse, bortsett fra at drivlinjen i enda større grad representerer Subarus "Enjoyment and Peace of Mind" linje, så er i hvert fall målene konkrete: 444 x 192 x 153 cm på 227 cm akselavstand.

Da er den 9 cm lenger enn fjorårets. Og står på 245/45 ZR20 hjul.

Men det som er helt klart er at Subaru begynner å få kontroll på designgruppa, og siden noen har bedt dem tegne en bil som dette, så er det også noen som forstår hvor markedet er hot akkurat nå.

Forhåpentlig også langt nok fremover til at de kan få glede av det, den dagen noe slikt som dette blir virkelig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: