Batteri (og bil) på en ny måte
Quant med sitt NanoFlowCell batteri er den type innslag som gjør en bilutstilling til mer enn en parkeringsplass. Det var Bård Eker, norsk superdesigner og delvis Königsegg-eier, som løste problemet for meg. Uten selv å vite det. For jeg hadde hastet forbi noe schvææært på fire hjul, på vei til en avtale, og visste at jeg hadde hørt Quant-navnet før, og at jeg hadde sett antydninger av den fasongen før. Men kunne ikke huske. Så støtte jeg på Eker, han sto og tittet på noe Aston-greier, og plutselig datt klaffen ned. For fire fem år siden hadde modellverkstedet hans hjulpet en sveitser med å få drømmebilen sin fremstilt som 1:1 modell, og den ble presentert på Königsegg-standen den gang, som et samarbeidsprosjekt. Så kan vi rulle frem til Genève 2014. Nano Flow Cell Han kaller den NanoFlowcell, og med seg i arbeidet har han blant annet Bosch. Nå mener han at dette batteriet, som opprinnelig ble utviklet for romfart i 70-årene, men som nå blant annet brukes for å magasinere opp energi fra vindmøller eller solcelleparker, er kommet så langt at han vil pitche det for bilbransjen igjen. Det finnes videoer som forteller hvordan dette virker (det er en grei måte å innrømme at jeg skjønner ikke et dugg, men så har jeg ikke forsøkt ennå heller), men den greie konklusjonen er at det anlegget han har fått plassert oppe i den store bilen sin kan yte til sammen 680 kW (det er nesten 1000 hk) og at den kan gi bilen en rekkevidde på 400-600 km. Kompakt Nå er det mange informasjoner vi ikke kan få ennå. Ladetid for eksempel, eller virkelig rekkevidde. Foreløpig er nok alt basert på simuleringer. Det er med andre ord ikke noen grunn til å selge Teslaen din ennå, for å bytte til denne. Men det La Vecchia lover i en lekker brosjyre er spennende: En motor i hvert hjul med, selvfølgelig, elektronisk torque vectoring. Toppfart begrenset til 380 km/t og 0-100 på 2,8 sekunder. Blant mye annet. (saken fortsetter) Rommelig Interiøret ser forresten helt fabelaktig ut. Med en blanding av nydelig, bøyd treverk, skinn og nok LED’er til å betjene Audi-fabrikken et helt år. La Vecchia påsto det var han som hadde designet det hele også. Både eksteriøret og den vellykkede salongen. "Litt hjelp av noen venner, men, ja, det er mitt alt sammen". Allsidig "Og jeg har nettopp fullført en tredje. Den skal vel slippes sent på høsten en gang." Og hva skal den hete? "Foreløpig aner jeg ikke.” Det virker nesten som om det er det eneste denne selvsikre entreprenøren ikke vet her i verden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |