Audi frister racing-entusiastene
Ikke bare viser Audi ny TT og TTS i Genève – de har også med seg en versting-utgave. De kaller den TT Quattro Sport Concept Show Car, men det er jo slett ikke umulig å tenke seg at noe slikt kan realiseres. Det fins jo en TT RS av den utgående modellen, med 340 hester. LES OGSÅ: TT i ny drakt Men spesialutgaven de viser i Genève er enda mer ekstrem – her har de tynet ut hele 420 hestekrefter av den populære 2-liters TFSI-motoren som har vist seg så anvendbar i en rekke produkter fra VW-konsernet, i forskjellige effektutgaver. Ekstremt Effekten tilsvarer 210 hester per liter slagvolum, og det er faktisk mer enn de hentet ut av sin R8 Le Mans vinnerbil i 2001, den første bilen som hadde en motor med FSI direkteinnsprøyting og turbo. Men du må ikke klatre høyt opp på turtallsskalaen for å hente skyv. Maks dreiemoment på 450 Newtonmeter er på plass i området 2.400 til 6.300 omdreininger, og allerede ved 1.900 omdreininger har du 300 Newtonmeter. Bygget for banen Bilen har en egenvekt på 1.344 kg, og den kraftige motoren veier 150 kg. Det betyr at hver “hest” bare trenger å flytte på 3,4 kg. Bilen gjør null til hundre på 3,7 sekunder. Kreftene fordeles til alle fire hjulene gjennom en lynrask S tronic dobbel clutch girkasse. Bilen har et sportschassis med minimal bakkeklaring for å oppnå et lavt tyngdepunkt. 54 prosent av vekten hviler på forhjulene, 46 prosent bak. En frontsplitter sørger for maks downforce på framhjulene, mens en diffusor og en fast vinge har samme funksjon for bakvognen. Skjermene er 30 mm bredere enn på en vanlig TT, og 20-tommers felger med senterbolt gir plass til brede semi-slicks. Strippet interiør De lavt monterte sportssetene er utstyrt med firepunkts belter, og bagasjerommet er innrett for oppbevaring av to hjelmer. Alle viktige betjeningsorganer er plassert på det tykke sportsrattet, der du også finner startknappen. Og som på nye TT er instrumentpanelet en digital skjerm som viser den informasjonen du har bruk for til enhver tid. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |