Elbilracet har startet
Med startpris på 244.200 kroner skal elektrisk Golf bidra til gjøre Volkswagen størst på ladbare biler i Norge. Volkswagen er det største bilmerket i Norge og Golf er den klart mest solgte bilmodellen gjennom norsk bilhistorie. Nå er Volkswagens ambisjon at Golf også skal bli den ledende elbilen. Riktignok ikke i år, men inn i fremtiden. Når elektrisk Golf lanseres i begynnelsen av juni, har allerede et par tusen kunder tegnet kontrakt. Per 10. mars hadde 1686 av dem bestilt bilen og 967 undertegnet kontrakt som gjør en av underskriverne til eier av verdens første privatsolgte elektriske Golf. Bilene mottar de i løpet av sommeren. Til Norge i juni Volkswagens mål er å selge 5000 ladbare biler i Norge i 2014. Det betyr at merket allerede i år tar opp kampen med Nissan og deres Leaf om å være størst på elektriske biler. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser sterk vekst i salget av elektriske biler så langt i år sammenliknet med samme periode i fjor. 11,1 prosent av alle nye personbiler solgt så langt i år er elektriske. Fortsetter bilsalget i samme tempo kan salget av nye elbiler ende mellom 13.000 og 15.000 enheter. Nok til alle Bakkum har all grunn til å gni seg i hendene. 1152 nysolgte Leaf per 3. mars gjør den elektriske bilen til landets mest kjøpte bilmodell – uansett klasse. Leaf står samtidig for 45 prosent av elbilsalget med Tesla som nummer to og VW e-Up som nummer tre. Inkluderes bruktimporten passerte Nissan Leaf ved inngangen til mars 1500 enheter. Med samme salgstakt vil Nissan ha levert 6600 nye Leaf innen årets utgang. I fjor var tallet 4604. Leaf som konkurrent Selv om motoreffekten ikke oppgis til mer enn 115 hk, vil det høye momentet fra start (270 Nm) gjøre at elektrisk Golf er lite rask til 50 km/t som Golf GTI. De så langt mest fremtredende elbilene, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3 og Tesla Model S, skiller seg alle klart designmessig fra vanlige biler. Du ser med en gang at de er annerledes. Noen liker det slik, men ikke alle. Derfor valgte Volkswagen å bygge nullutslippsbilene så like originalen som mulig. Av samme grunn kan du ikke på avstand se at en Golf eller Up har elmotor under panseret . Ikke varmepumpe Men noe mangler likevel e-Golf ved oppstarten: Bilen har ikke oppvarmet ratt, den har ikke oppvarmede bakseter og den mangler varmepumpe som øker rekkevidden med rundt 20 prosent på vinterkalde dager. – Vi kan ikke levere varmepumpe til de første bilene, men den blir tilgjengelig som ekstrautstyr etter sommerferien, sier produktsjef Jan Tore Kopperud i Møller. Kopperud tror elektrisk ratt også kommer samtidig. Akkurat som e-Up kan e-Golf hurtiglades etter ny europeisk standard (Type 2). Vanlig lading via 10 A stikkontakt tar cirka 13 timer. Tiden forkortes til cirka åtte timer ved å ta i bruk veggboks (koster 10.000 til 20.000 kroner ekstra, avhengig av hvor komplisert det elektriske arbeidet vil være).
Konkurrenter: Nissan Leaf, BMW i3. + Skiller seg ikke ut. Mye utstyr. - Ikke varmepumpe. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |