[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes’ kompakt-SUV


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKKET: Det forventes at de fleste av de 900 norske kundene som bestiller GLA i år vil velge firehjulsdrift – selv om bilen også kommer i en billigere versjon med forhjulsdrift.

Når Mercedes-Benz nå tar steget inn i klassen for kompakt-SUV med GLA, får de to andre tyske premium-modellene, BMW X1 og Audi Q3, tøffere konkurranse.

Begge disse er naturlig nok definert som hovedkonkurrenter fra Mercedes-Benz’ side for nykommeren som er basert på A-Klasse.

Nykommeren ligger i grenseland mellom en SUV og en firehjulsdrevet kombikupé, så vi forstår at det stilles spørsmålstegn ved om GLA egentlig kan kalles en SUV. 

Faktum er at GLA har 3 cm høyere bakkeklaring enn A-Klasse, og du sitter 12 cm høyere.

Bedre enn utgangspunktet
Kanskje er GLA den bilen A-Klasse burde ha vært fra starten av? Etter noen mil bak rattet sitter vi nemlig med et klart inntrykk av at GLA byr på vel så gode kjøreegenskaper som A-Klasse – og den har utvilsomt bedre komfort.

Der A-Klassen oppleves som noe stump og stiv over humper og trikkeskinner, oppfører GLA seg mer harmonisk – på mer velkjent Mercedes-måte.

Med bredere hjul, noe mykere fjæring og litt løftet karosseri fremstår GLA som mer komfortabel, uten at det etter vårt skjønn går ut over fastheten i håndteringen på svingete landevei.

Nykommeren er stivere enn A-Klasse, blant annet fordi den har fått diverse forsterkninger både i bunnplata, fronten og i konstruksjonen ellers, ikke minst i fordørene og i B-stolpene.

Takler røff vei
Selv om du ikke sitter så høyt at du «ser ned» på verden, har du tilstrekkelig med bakkeklaring og tilhørende herligheter som offroadpakke, bakkeassistent (Downhill Speed Regulator) og litt lengre fjæringsvei til at du uten problemer tar deg frem på ganske så røft underlag.

En forutsetning er at underlaget må ligne på en vei – dette er ingen offroader. Selv om 4Matic-systemet fordeler inntil 50 prosent av kreftene til bakhjulene, har du ingen differensialsperre som trekker deg ut av problemene hvis bilen blir stående med et hjul i løse lufta.

Glem alt som heter offroad-tendenser på innstegsmodellene, den forhjulsdrevne GLA 200 CDI (diesel til 400.000 kroner) og GLA 200 (bensin til 384.900 kroner), begge med sekstrinns manuelt gir.

Det er selvfølgelig firehjulsdriftsystemet 4Matic som gjelder når vi snakker om fremdrift, og da hører offroad-pakke med til standardoppsettet.

Dette er samme 4Matic-variant som sitter i CLA og B-Klasse, og det gir sitt bidrag til fin balanse i bilen når veiene frister til aggressiv bruk av gasspedalen ut av svingene.

Vel så praktisk
I tillegg til at GLA er mer komfortabel og kjører bedre enn A-Klasse, er den også mer praktisk.

At du sitter litt høyere er det kanskje bare «vi over 60» som setter pris på, men på familieutflukten merkes det at bagasjerommet er hele 80 liter større enn på A-Klasse. Det betyr at den nesten når opp til sine to hovedkonkurrenter på dette området.

FAKTA Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4Matic aut.

Motor:

4-syl. diesel, 2143 ccm

Effekt:

100 kW (136 hk) v/3400-4000 o/min.
300 Nm v/1400-3000 o/min.

Mål:

442 x 180 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1595 kg

Bagasjevolum:

421-1235 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk:

0,51 l/mil

CO2-utslipp:

132 g/km

Pris fra:

kr 375.000

Pris som prøvekjørt:

kr 455.000

Lansering i Norge:

I disse dager

Konkurrenter: BMW X1 og Audi Q3. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: