[]
[] [firmabil.no] []

Lexus oppgraderer CT 200h


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: CT 200h har vært den viktigste Lexus-modellen siden den kom på markedet i 2011. Nå er tiden moden for en facelift.

Bare i Norge er det solgt over 1000 Lexus CT 200h siden lanseringen for tre år siden. Bilen er et friskt innslag i det kompakte premium-segmentet, som primært består av Audi A3, BMW 3-serie og Mercedes A-Klasse.

Mens konkurrentene benytter konvensjonelle drivlinjer, med bensin- og dieselmotorer, har Lexus ikke overraskende gått for hybrid med kombinasjonen bensin- og elmotor.

Nytt ansikt
Du trenger bare å kaste et raskt blikk på «nye» CT 200h for å se at den har et utseende som stemmer overens med andre nyere Lexus-modeller.

Den markante grillen er på plass sammen med spesielle lykter med LED-innslag både foran og bak. Man oppdager at interiøret er frisket opp og gir en høyere kvalitetsfølelse så snart man åpner dørene.

Min beste oppdagelse da jeg satte meg i førersetet, var imidlertid en detalj – det at jeg kunne få rattet litt nærmere, og dermed finne en optimal sittestilling. Det klarte jeg ikke i den utgående modellen.

Komfort foran utseende
Vi startet prøvekjøringen i en modell med 16-tommers felger og normalt understell. Bilen er komfortabel og godt støydempet.

Vi fikk også anledning til å kjøre en F Sport-modell, og det er liten tvil om at sportsunderstell og 17-tommere gjør bilen mindre komfortabel og mer støyende.

Selv om Lexus betegner oppgraderingen som en «minor facelift», er det ikke få endringer de har foretatt for å raffinere kvalitetsfølelse, komfort og kjøreegenskaper.

Karosseriet er for eksempel gjort stivere, og den økte vridningsstivheten gjorde det mulig å perfeksjonere fjærer og dempere. Sammen med aerodynamiske endringer gir disse tiltakene vesentlig mindre vind- og veistøy.

En detalj vi ikke er spesielt begeistret for i de hybride drivlinjene til Toyota / Lexus er de trinnløse CVT automatgirkassene som «jager» turtall når man foretar harde akselerasjoner.

Mindre mas
I «nye» CT 200h er styringsenheten til girkassen omprogrammert slik at den ikke er like masete som i forgjengeren – nok et moment som bidrar til økt komfort.

Bilen skal leveres i tre utstyrsnivåer, og årets salgsmål er 300 biler – en økning på rundt 15 prosent fra tallene de oppnådde i 2012.

Om målene oppnås vil CT 200h forbli bestselger i Lexus-familien, men Lexus-sjef Jan Christian Holm legger ikke skjul på at han gleder seg veldig til å innlemme en kompakt SUV i familien på høsten.

Den skal baseres på konseptbilen LF-NX som vi har møtt ved et par anledninger.

Konseptet har, for å si det mildt, et spesielt utseende. Men Holm, som har sett en produksjonsklar bil, sier den er langt mindre ekstrem enn konseptet.

Fakta Lexus CT 200h

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor.

Samlet effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min.
300 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

435 x 177 x 145 cm.

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt m/fører:

1445 kg.

Bagasjerom:

360-985 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

10,3 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,36 l/mil.

CO2:

82 g/km.

Pris:

fra kr 285.700

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse, Volvo V40, Toyota Auris Hybrid


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: