[]
[] [firmabil.no] []

Tenning ved første blikk


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Det fins mer praktiske og vesentlig rimeligere biler, men få av modellene i Golf-klassen gir så mye kjøreglede. Vi har kjørt Audi S3 Sportback.

Praktisk og potent
S3 er den «bola» fetteren til A3. Du får den som 3-dørs Kombi og 5-dørs Sportback, slik vi har vært vant med også fra forrige generasjon.

Nytt fra 2013-utgaven er at den også leveres som sedan, og på Genève-utstillingen ble den lansert i sin fjerde karosseriform – som cabriolet.

S3 har i hovedsak samme mål og egenskaper som de tilsvarende A3-modellene, men den har vesentlig mer krefter og en del mindre komfort – noe avhengig av hva slags utstyr og hjulutrustning du velger.

Bagasjerommet er 40 liter mindre enn på A3 med forhjulsdrift, men det gjelder også for de øvrige A3-modellene med quattro.

Diskret
Audi S3 er sportslig, uten på noen måte å skille seg ut med et ekstremt utseende. Naboen din, som ikke er det minste bilinteressert, vil tro du kjører rundt i en dusinvare, som riktignok brummer litt ekstra når du gasser, og som stikker seg ut på den knallrøde lakken.

Bilentusiasten vil umiddelbart skjønne at du har god smak, og at du er godt over snittet bilinteressert. Men at du samtidig ikke er så ekstrem at du kjøper en rendyrket sportsbil med to seter og et minimalt bagasjerom. En S3 gjør jobben året rundt.

Effektiv
Quattro firehjulsdrift er standard på alle S3, for å sørge for at de 300 hestene overføres effektivt til veibanen. «Vår» S3 Sportback hadde i tillegg 6-trinns dobbel clutch girkasse, S tronic i Audi-vokabularet.

Firehjulsdriften sørger for maksimalt veigrep, selv på glatte vinterveier. Du kan la elektronikken ta deg trygt frem, eller du kan slå av «støttehjulene» og hente frem dine lekne sider.

Det er fullt mulig å sladde rundt som i en bakhjulsdrevet bil, mens ekstra trekkraft fra forhjulene hjelper deg ut av kritiske situasjoner.

Girkassen er lynrask, enten du kjører på automatikk, i sport-modus eller foretar manuell overstyring via hendler på rattet. Eksoslyden er pirrende både fra inn- og utsiden, og den herlige «poffen» når du girer ned forsterker gleden.

Valgfritt
Ved hjelp av bryteren «Drive Select» påvirker du styring, dempere, gassrespons og girskift i fire nivåer, fra maks sportslighet (Dynamic) til maks komfort (Comfort) og med lavest mulig forbruk (Efficiency). Ved Auto tilpasser bilen seg din kjørestil.

Det fins også en Individual-innstilling der man kan velge element for element. Vi valgte for eksempel de mest sportslige innstillinger for gassrespons og styring, men en mindre maset girutveksling enn Dynamic-innstillingen gir.

Forskjellen mellom ytterpunktene er godt merkbart, men selv på Comfort er bilen meget stiv over trikkeskinner og på humpete grusvei.

Sportsunderstell og 18-tommers hjulutrustning med 40-profil må nok ta hovedskylda for det, men på den annen side vil du elske denne kombinasjonen når du utfordrer perfekt asfalt på bane eller en svinget landevei.

Velutstyrt
Startprisen for en 3-dørs Audi S3 er cirka 700.000 kroner – vår modell hadde i tillegg en omfattende utstyrspakke hvor de tyngste postene var «magnetic ride» adaptivt understell, panorama soltak, S sportsseter i nappaskinn samt et avansert infotainment system.

Audi S3 er ikke modellen for deg som har et begrenset budsjett, en stor familie eller ønsker maksimal komfort. Men for den kjøreglade som klarer seg med en bil i Golf-segmentet er den en drømmebil. Som kun har et par reelle utfordrere.

Det er naturlig å sammenligne S3 med BMW M135 og Mercedes A 45 AMG – to biler vi tidligere har omtalt her på BilNorge. Hvilken av de tre du foretrekker har nok mye med smak og merkepreferanse å gjøre, og med litt utstyr koster de godt over 800.000 kroner.

LES: Våre førsteinntrykk av BMW M135i

LES: Våre førsteinntrykk av Mercedes A 45 AMG

 

FAKTA Audi S3 Sportback

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1984 ccm

Effekt:

221 kW (300 hk) v/5500-6200 o/min.
380 Nm v/1800-5500 o/min.

LxBxH:

432 x 179 x 140 cm

Akselavstand:

263,1 cm

Egenvekt m/fører:

1520 kg

Bagasjerom:

340-1180 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,9 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,69 l/mil

CO2:

159 g/km

Pris fra:

kr. 701.700 (3-dørs)

Pris som prøvekjørt:

kr 868.350

Konkurrenter: BMW M135i, Mercedes A 45 AMG

+ Praktisk småbil med meget sportslige egenskaper

- Du vil ønske mer komfort ved lange turer på dårlig underlag


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: