Mer effektiv enn planlagt
BMW i3 har fått en strålende mottakelse i Norge. Sportsbilen i8 har et langt mer begrenset potensial, men BMW sier likevel at responsen er over all forventning. Den hybride sportsbilen lanseres i de store europeiske markeder i juni, og nå gjøres de siste forberedelsene for å starte produksjonen ved BMWs fabrikk i Leipzig. I de store markedene har kunder hatt anledning til å forhåndsbestille i8 siden høsten 2013, og BMW forteller at etterspørselen allerede har oversteget den planlagte totalproduksjonen. I innspurten frem mot typegodkjenning har BMWs ingeniører klart å perfeksjonere viktige kjøreegenskaper og forbruksdata. Med sin plug-in hybride drivlinje gjør i8 null til hundre på 4,4 sekunder med et snittforbruk etter EU-syklusen på 0,21 liter per mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 49 gram per kilometer. Det relaterte strømforbruket er 11,9 kWh per 100 kilometer. I det virkelige liv De hevder at om man starter dagen med fulladede batterier, så greier man å oppnå et snittforbruk på under en halv liter på mila. Det er primært ved bykjøring plug-in-systemet slår positivt ut. Dersom mye av kjøringen foregår på landevei eller motorvei, skal man likevel klare seg med under 0,7 l/mil. Ja, selv på langtur skal forbruket ligge under 0,8. "Snill" sportsbil Drivlinjen i BMW i8 består av en 3-sylindret bensinmotor med 231 hk og 320 Nm samt en elmotor med 131 hk og 250 Nm. Det gir en samlet effekt på 362 hk – noe som gir den 1485 kg lette bilen med eksemplarisk luftmotstand ekte sportsbilytelser. En høyspent Li-ion batteripakke på 5,2 kWh gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i hastigheter på inntil 120 km/t, og en rekkevidde på 37 kilometer ifølge EU-syklusen. - Den norske prisen er foreløpig ikke fastlagt, men vi skal komme oss godt under 1,3 millioner, lover markeds- og kommunikasjonssjef Kjetil Myhre hos BMW Norge. Eksklusiv bagasje Settet er laget i samme materiale som passasjercellen i i8 – nemlig karbonfiber – og skal selges gjennom Louis Vuittons eksklusive filialer i München, Milano, London, Paris, Moskva, Dubai, New York og Los Angeles. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |