[]
[] [firmabil.no] []

Mer enn en forsmak


Jon Winding-Sørensen



Hyundais konseptbil i Genève viste seg å være meget mer enn bare en forsmak på deres kommende hydrogensatsing.

Riktignok skal Hyundai lansere en brenselcelle-drevet Tuscon i USA om ikke så lenge. Men selv om Intrado, konseptbilen de viste frem i Geneve, også bruker hydrogen som energikilde og brenselcelle som energiomformer, er denne bilen svært mye mer enn bare en fancy forsmak på hydrogen-drift.

LES OGSÅ: Grillfest hos Hyundai

Den er meget mer enn bare et nytt eksempel på design-folkenes «Fluidic Sculpture» designspråk også. Den litt Nissan Juke-pregede formen vekker kanskje ikke stort mer enn et diskret gjesp, inntil man begynner å se på detaljene.

For eksempel når man legger merke til at alle paneler som kan åpnes eller lukkes, legger seg rett på den bærende konstruksjonen. Og siden den er bygget av karbonfibermaterialer, er det karbonfiber hvor du enn ser.

Kontraster
Og du legger merke til at detaljer som vanligvis holdes skjult, rammene som stolene er festet på, for eksempel, eller luftekanalene, nå er lagt utenpå, slik at du ser alle disse detaljene.

Som takket være en spennende bruk av sterke kontrastfarger, sterkt oransje i klæsj med alt det karbon-grå for eksempel, er med på å gi arkitektur-følelsen både utenpå og inni.

Spesielt imponert var jeg over taket inne i kabinen. Trekket er stappfullt av små relieff-motiver som faktisk, for første gang i en bil, gjør det interessant å se opp i taket også.

Men det virkelig spennende ligger i det man ikke ser, som Hyundai derfor måtte lage en ekstra kopi av, slik at vi virkelig fikk seg det. 

Solid struktur
Bilen er bygget på en superlett ramme av karbonmaterialer, fremstilt med en helt ny produksjonsprosess, og har et karosseri fremstilt av høyfaste stålplater, til dels med egen «hukommelse» slik at de til en stor grad kan reparere seg selv fordi de «husker» opprinnelig form – levert fra Hyundais eget stålverk.

Selve rammen er bygget av en karbonfiber-struktur som i prinsippet starter som en slags endeløs, og meget sterk, karbonkabel, som manipuleres, og blåses opp og formes og forbindes med andre kabler, og til sist har du en ekstremt stiv ramme som veier nesten ikke noe.  Rammens stivhet betyr også at du egentlig kan bygge karosseriet av silkepapir, det settes ikke noen krav til bærende egenskaper fra de andre komponentene.

Fra Hyosung (Sør-Korea) kommer et kullfibermateriale som heter Tansome, av mange oppfattet som verdensmester i fleksibilitet og styrke. Mens Lotte Chemical, (også Sør- Korea) leverer en rekke andre materialer, blant annet en kullfiberforsterket plast.

Banebrytende
Alle materialene er i seg selv ganske oppsiktsvekkende, og jeg har aldri hørt om dem i bilsammenheng før.

Noe av det som gjør dette spesielt interessant er hvordan Hyundai nå har klart å samordne først disse leverandørene gjennom sitt eget Utviklingssenter i Namyang, og deretter har klart å overføre kunnskaper og samarbeide så sømløst med sine konstruktører og designere i Rüsselsheim i Tyskland.

For her har vi en konseptbil som er eksperimentell og innovativ på alle områder, med klare spor i retning av produksjon.

For hva sier ikke Hyundai? 

Jo: Årets konseptbil er nemlig «relevant for forbrukerne». Høres ikke dette ut som noe vi ikke behøver vente alt for lenge på?

At de også valgte å vise oss den nye store Genesis ble nesten en nedtur i sammenligning. Da får det ikke hjelpe at den har både V6 og 8 trinns automat og Hyundais eget HTRAC allhjuldrivsystem – det blir liksom ikke nok etter dette konkrete glimtet inn i fremtiden.

Ikke engang det at Genesis har satt nye CO2-spor etter seg greier å etablere den store entusiasmen. Bilen har nemlig en CO2 føler i kabinen som skal advare mot at du blir søvnig.

Motekobling
At Hyundai har valgt å koble Intrado opp mot et tysk motemerke som heter Hien-Le, blir forresten også litt underlig. Ikke mange kjenner det, det ser ikke veldig hipt ut (selv om de skal åpne egen butikk i Helsinki senere utpå våren), og jeg klarer ikke å se de sterke kontrastene og den viltre materialbruken som bilen representerer.

På den annen side, designsjef Thomas Bürkle og hans unge designere pleier å vite hva de gjør, så vi får gi Hien-Le litt tid på å bevise at de også kan. Dem kan du sjekke ut på www.Hien-Le.com


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: