[]
[] [firmabil.no] []

SUV-en som ikke er SUV


Řivind Skar



Soul er en flott imagebygger fra Kia, men ganske langt unna det nordmenn forbinder med SUV.

– SUV i B-klassen, sa Kias Vladislav Alexiev og la trykket på SUV.

Informasjonssjef Mette Simonsen Sauge i Kia Norge er ikke like opptatt av å putte Soul inn i SUV-boksen som å plassere den som imagebygger for et Kia som akkurat nå er nede i en bølgedal, men som har tydelige ambisjoner om å vokse i år også.

Og da er Soul en viktig bil sammen med oppgradert Sportage og alle de andre modellene i et etter hvert svært omfattende Kia-program.

300 før elbilen kommer
– Vi håper å selge 300 Soul med bensin- og dieselmotor i år, legger Sauge til, og løfter samtidig blikket mot den elektriske varianten. For det er som elbli i siste halvdel av året Kia Soul virkelig er interessant. Bensin/diesel-Soul er klar for Norge i mai.

Om det for tiden ekstremt høye elbilsalget fortsetter (20,6 prosent av samlet personbilsalg i uke 11), vil Kia-organisasjonens største utfordring mot slutten av året være å lose de mange som ikke når opp i Kias elbilkø til å kjøpe noe med forbrenningsmotor framfor å løpe til en elektrifisert konkurrent.

Men tilbake til SUV-en som vi ikke er i stand til å se det minste trekk av SUV i. Ikke har den firehjusdrift heller.

Designobjekt
Hadde bilen vært mer praktisk ville vi plassert den i flerbruksbilklassen (MPV), men der ønsker nok ikke Kia å ha den fordi små MPV-er forbindes med godt voksne og ikke den ungdomskilden Kia helst vil øse Soul-kunder fra.

Soul er først og fremst et designobjekt og et resultat av sjefsdesigner Peter Schreyers transformering av Kia fra å ha vært et langt gjesp for et tiår siden til å bli lagt merke til i dag.

Soul er sånn sett en bil som enten faller i smak fordi den skiller seg ut i massen av kompaktbiler, eller som blir for spesiell for de mange som slett ikke har noe ønske om stikke seg fram i hverdagen.

LES OGSÅ: Mer sjel i Soul

Ganske stor
Så litt fakta om Soul: Selv om det knapt er mulig å se, er alt endret fra forrige Soul. Nå bygges bilen over samme tekniske lest som kompakte Cee’d.

Med lengde på 4,14 meter er den noe kortere, men bredde på 1,80 meter og høyde på 1,62 meter gjør Soul til en ganske stor bil. Det rette karosseriet byr på betydelig bedre innvendig plass enn eksempelvis Cee’d fordi man sitter høyere.

Og nettopp den høye sittestillingen mener vi gjør Soul til den perfekte bil for de mange i sølvgenerasjonen som ikke vil innrømme at alderen allerede har sneket seg tett på – og kompenserer ved – ja, nettopp å kjøpe biler som Soul.

Savner funksjoner
Innvendig er Soul forholdsvis enkel uten mulighet til å lengderegulere baksetet eller legge ned ryggen på passasjersetet foran. Bagasjerommet på 354 liter burde vært større og sier oss at her settes form framfor funksjon.

Soul tilbys med to motorer, 1,6 liter bensin (132 hk) og 1,6 liter diesel (128 hk). Begge kan leveres med en noe tilårskommen automatgirkasse som drar forbruket såpass mye opp at pristillegget med automat er hele 40.000 kroner på bensinutgaven og 30.000 kroner på dieselutgaven.

Men Kia lover at neste år er de klar med en toclutch girkasse, og da synker forbruket som en stein.

Så til prisen. Soul koster fra 230.000 kroner før interessante utstyrspakker som inneholder det meste, blant annet varme i rattet og kjøling i setene. Men førerstøttesystemer som automatisk bremsing for fotgjengere (city safety) og følgecruisekontroll befinner seg fortsatt et stykke inn i fremtiden på Kias folkebiler.

Fakta Kia Soul 1,6 diesel

Motor:

4 syl/dieselmotor, 1582 ccm

Effekt:

94 kW/128 hk

Dreiemoment:

260 Nm

LxBxH:

414/180/162 cm.

Akselavstand:

257 cm.

Egenvekt:

1308 kg.

Tilhengervekt:

1300 kg

Bagasjerom:

354-1367 l.

EU snittforbruk:

0,48 l/mil.

CO2-utslipp:

132 g/km

Pris:

Fra kr. 229.900.

Denne bil:

kr. 239.000

Automatgirtillegg:

Kr. 30.000 (D) og 40.000 (B).

Konkurrenter: Fiat 500 L, Mini Countryman, Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso, Peugeot 2008, Renault Captur.

 

+ Fiks å se på. Mye utstyr, kjører greit.

- Litt upraktisk innvendig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: