[]
[] [firmabil.no] []

Ny C-klasse vekker begjær


Øivind Skar



For Mercedes-Benz handler den nye C-klassen om å vekke begjær, ved å følge i hjulsporene til suksessen fra A-klassen, CLA og GLA.

Vi befinner oss midt i en sørfransk fjellørken og har allerede lagt moms på fartsgrensen. Men bilen svelger unna, så vi skyver chassisvelgeren over på Sport + og putter nok en tiger på tanken.

Begjæret er vekket. Slik har aldri Mercedes-Benz C-klasse noen gang framstått.

Om å krympe forspranget
Å selge biler i premiumklassen handler ikke om å dekke transportbehov, men å skape entusiasme over et bredt register av potensielle kjøpere. Å vekke «må ha» lysten.

Der er det mange år siden Mercedes-Benz C-klasse har befunnet seg.

Så noe måtte gjøres, både med bilen og imaget. Så vil tiden vise om Mercedes skal lykkes i å svelge unna forspranget til BMWs 3-serie, Audi A4 og Volvo S/V60.

Betydelige ambisjoner
Ambisjonen er i hvert fall der. Og få vil nekte for at C-klasse nå ser lekker ut, selv når den står stille i kø.

- Vi hadde håpet å selge 1500 C-klasse i år, men får bare 1400, sier informasjonssjef Christoffer Nøkleby. Han vil gjerne booste C-klassen.

Uansett er det betydelig opp fra 615 biler i fjor og 1214 enheter i 2012.

Problemet med C-klasse har først og fremst vært å fortsette å selge bilen - etter at den harde kjerne av entusiaster har kjørt hjem med hvert sitt eksemplar.

Hver gang bilen har gjennomgått en større endring, skyter salgstallene i været – til 1528 i 2011 som all time high for Mercedes C-klasse i dette århundret. Så dabber det av.

Fra hatt til løpesko
Derfor håper Mercedes at suksessen med A-klasse, CLA og GLA også skal smitte over på C-klassen. At det historiske pensjonistbilstempelet definitivt er visket ut og at transformeringen vekker interesse.

Uansett overrasker nye C-klasse i alle retninger. Kjøreopplevelsen ligger tettere opp til BMWs 3-serie samtidig som den opplevde kvaliteten inne i bilen vekter moderne formspråk med klassisk eleganse.

Igjen økes lengden på listen med tilvalgsmuligheter, denne gang langt forbi julenissen. Ingen bil i denne klassen kan konkurrere i antall førerstøttesystemer og aldri har Mercedes C vært nærmere å være selvkjørende enn nå.

Motorprogrammet derimot endres lite.

Prisene ned
De første bilene til Norge vil være bensinvariantene C180 (156 hk) og C 200 (184 hk) samt dieselsparebøssen C220 BlueTEC med 0,4 liters oppgitt forbruk på mila og 103 gram i CO2-utslipp per kjørte km.

Det reduserte forbruket overkompenserer i redusert engangsavgift for økt bilpris slik at C200 går ned hele 57.400 kroner til akkurat 400.000 kroner. Enn så lenge prisstarter nye C-klasse på 360.000 kroner.

Utover sommeren breddes C-klasseprogrammet. Flere motorer kommer til, og fra september er både stasjonsvogn og firehjulsdrift på plass. Nøkleby regner med at C 180 D kommer til å overta som bestselger.

Til slutt noen tørre tall med konkurrenten BMW 3-serie i parentes:

  • Dieselandel: 81,5 % (65,5 %)
  • Stasjonsvognandel: 57,0 % (57,0 %)
  • 4WD-andel: 25,2 % (36,0 %)
  • Firmabilandel: 46,5 % (55,8 %)
Fakta Mercedes-Benz C 220 BlueTEC

Motor:

4 syl/dieselmotor, 2143 ccm.

Effekt:

125 kW/170 hk v/3000-4200 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1400 – 2800 o/min.

LxBxH:

487/181/144 cm.

Akselavstand:

284 cm

Egenvekt:

1550 kg.

Bagasjerom:

480 l.

EU snittforbruk:

0,40 l/mil.

CO2-utslipp:

103 g/km

0-100 km/t.:

7,7 sek.

Toppfart:

234 km/t

Pris: Fra kr 410.000
Når i Norge:

Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS 300h, Volvo S/V60.

+

Kjøredymanikk, design og kvalitetsopplevelse.

-

Dårlig plass i baksetet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: