[]
[] [firmabil.no] []

Mer folkelig Lexus


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Da Lexus lanserte sin nye GS i Norge for et par år siden, sto ikke kundene akkurat i kø. Men nå håper importøren flere vil vurdere en GS som alternativ til en europeer.

GS er den mellomstore bilen fra Lexus, den som skal konkurrere med Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse. Ta gjerne også med Jaguar XF som eneste brite som forsyner seg av et lite stykke av den samme kaka.

Og selvsagt skal vi ikke glemme Volvo – de solgte like mange bare av V70 som alle de andre modellene gjorde til sammen i 2013.

Trang nisje
Vi snakker om rommelige firma- og familiebiler i premium-segmentet. Nå stiller Lexus i utgangspunktet med et stort handicap – deres modell leveres kun som sedan. Hos konkurrentene er det nemlig stasjonsvogn som står for det største volumet.

I dette landskapet leverte Lexus 10 nye GS 450h i 2013, ned fra 16 året før da modellen ble lansert på markedet. Men nå sikter de mot nye høyder.

Årsaken er at en ny drivlinje gjør GS 300h vesentlig billigere enn toppmodellen GS 450h som primært er tilpasset det amerikanske markedet.

GS 450h kombinerer nemlig en V6 bensinmotor med en kraftig elmotor – noe som gir en samlet effekt på 343 hestekrefter.

LES: Våre førsteinntrykk av Lexus GS 450h

Det resulterer i ytelser på nivå med de kraftigst motoriserte tyske konkurrentene, og selv de har et begrenset salg på våre breddegrader – det er de mildere motoriseringene som er «melk og brød».

Sparepakke
Men nå har Lexus lagt drivlinjen fra lillebror IS 300h over i nye GS 300h. Her er bensinmotoren en 2,5-liters firer som i kombinasjon med elmotoren leverer en samlet effekt på 223 hestekrefter. Maks dreiemoment er 221 Nm når turtallsnåla når 4.200.

Dermed oppnår man en kraftig avgiftsreduksjon sammenlignet med GS 450h – ja, faktisk blir en tilsvarende utstyrt GS 300h hele 280.000 kroner rimeligere enn 450-modellen.

Drivlinjen gir GS 300h det vi kan beskrive som «greie nok» ytelser. Eller hva sier du til null til hundre på 9,2 sekunder og en toppfart på 190 km/t?

Vi vil ikke karakterisere den som direkte sportslig. En egenvekt på rundt 1800 kg må ta sin del av skylden for det, og det er liten tvil om at drivlinjen er langt bedre tilpasset den 200 kg lettere IS 300h.

Fokus på komfort
Men så er det heller ikke sportsbilegenskapene som er fremhevet i GS 300h, selv om vår bil var utstyrt med F Sport utstyrspakke.

Komfortnivået er meget høyt, førermiljøet er moderne med det du forventer av hjelpemidler - og mere til. Bilen trives bra i høye hastigheter på motorvei, og styringen er presis og direkte når man utfordrer en svinget landevei.

19-tommers felger gir et lekkert utseende, men de gjør bilen stump og følsom for dumper i veien.

Vi ville heller satset på en utstyrspakke som fremhever bilens komfortable sider, eller rett og slett nøyd oss med basisutgaven som har en attraktiv pris som konkurrerer direkte med de tyske basismodellene.

Med en Lexus GS 300h vil du skille deg ut i trafikken og vite at du ikke kjører rundt i en bil som «halve gata» har make til. Dessuten kan du skryte av et visst miljøengasjement, for både CO2- og NOx-utslipp er blant de aller beste i segmentet.

Lexus Norge har et salgsmål på 30 biler i år, det bør være fullt oppnåelig.

FAKTA Lexus GS 300h F Sport

Motor:

4-syl. bensinmotor og elmotor

Effekt:

164 kW (223 hk), 221 Nm

LxBxH:

485 x 184 x 145 cm

Akselavstand:

285 cm

Egenvekt m/fører:

1830 kg

Bagasjerom:

468 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2:

109 g/km

Pris fra:

kr. 525.400

Pris som prøvekjørt:

kr 727.200

Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse, Jaguar XF

+ Et velutstyrt alternativ til europeiske mainstream modeller

- Savner litt mer sportslige egenskaper


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: