[]
[] [firmabil.no] []

Volvos smarte Concept


Jon Winding-Sørensen



Som ventet presenterte Volvo sin tredje forhåndsantydning av hva XC90 vil bli, i Genève. Den viste seg å være smartere enn noen ante.

Concept III
Volvo startet sitt spennende tre-binds verk i Frankfurt i fjor. De sa fra med store bokstaver at nå skulle de begynne å tease oss med antydninger av den kommende nye XC90 som skal dukke opp «senere i 2014» (hvilket nok betyr Paris-utstillingen).

Frankfurt-bilen het Concept Coupé og var akkurat det, en nydelig coupé med en P1800 i bakgrunnen, for at vi skulle oppfatte inspirasjonskilden.

Så kom Volvo Concept XC Coupé til Detroit-utstillingen – den dro med seg en rekke priser som nok måtte være en stor oppmuntring for Volvos spretne designavdeling.

Og nå fikk vi Concept Estate i Genève, med en 1800ES – to-dørs Break-utgaven av P1800 i bakgrunnen. 

Her var det også lagt masse arbeid i det utvendige – selv om man spør seg hva alle disse nydelige, lave sportslige ideene har med den fremtidige SUVen å gjøre – selv om det er åpenbart at linjer fra konseptene som kan oversettes til noe som ligger mye nærmere en OBOS-blokk.

Puslespill
Panser-topografien, eller den nye «flytende» grillen, er for eksempel begge deler elementer som nok kan brukes av alt med Volvo-navnet på.

Og noe som også kan overtas nesten direkte av den kommende store, er det interiøret som ble antydet i Genève. Enkelt beskrevet: nesten ikke en knott mer, berøringsskjerm – men meget bedre integrert (en meget bedre HM-interface som det heter på språket) enn de fleste løsningene man har sett til nå.

Enkel og logisk i betjening, direkte reaksjoner på dashbordet, rett i front for deg, slik at du ikke behøver å flytte blikket, og en så intuitiv fingersetting at selv radioinnstilling snart er noe man kan beherske igjen uten å bla seg gjennom en 800 siders instruksjonsbok.

At denne betjeningsløsningen også åpner for ganske nydelige interiører er selvfølgelig en ekstra bonus – og gir muligheter for den type skandinavisk interiør som fremdeles er et glimrende salgsargument i resten av verden.

To ble tre
Men den virkelig morsomme historien bak denne, og de to andre konseptbilene i denne serien, var det våre venner i Car Design News som fikk ut.

Det viser seg at da man planla førlanserings-teasingen av XC90 fikk Thomas Ingenlath, designsjef hos Volvo etter en imponerende karriere hos Volkswagen, budsjett nok til å skape en og en halv konseptbil.

Eller i klartekst: en skikkelig konseptbil og en hard 1 : 1 modell. Men han hadde tenkt seg noe helt annet. Han ønsket en tre-trinns rakett for virkelig å kunne antyde Volvos nye design-retning.

Så han tok ganske enkelt Concept Coupéen som dukket opp i Frankfurt og bygde den om til den bilen vi fikk se i Genève. Han anså alltid Genèves Concept Estate som den viktigste av trioen – derfor var det den som fremsto som den mest komplette av de tre.

Den opprinnelige Concept Coupéen som man gikk løs på med vinkelsag, ble imidlertid erstattet av en ren mockup, billig og kommer sikkert lett innenfor totalbudsjettet – men den så bra nok ut til at vi alle trodde det var den ekte varen der den var plassert langt oppe i en annen etasje på Genève-standen.

Concept XC, den de viste frem i Detroit, var da den «halve» bilen fra budsjettet – men ikke mer halv enn at den for eksempel fikk æresprisen «Eyes of Design» der.

Ikke bare er Thomas Ingenlath og hans nye team smarte designere. De er jommen ganske smarte når vi snakker strategi også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: