[]
[] [firmabil.no] []

Citroëns ærlige terrengbløff


Jon Winding-Sørensen



Volkswagen er veldig gode på Cross. Fiat har faktisk sin Cross de også. I virkeligheten betyr navnet bare litt dekor som skal virke tøft. Citroën viser hvor enkelt og virkningsfullt det kan gjøres.

Jeg er sjelden imponert av biler som kaller seg selv Cross som klengenavn, eller kanskje noe annet – for å demonstrere at de er blitt høye og mørke.

Ikke så sjelden betyr dette begrepet at de har fått noe plast-cladding på siden, har foretatt noe annet (svært ofte bare visuelle tricks) som gjør at de virker høyere, og de er kanskje til og med utstyrt med en liten detalj foran og bak som antyder at bilen ikke går av veien for å slåss med kenguruer eller kanskje til og med bøfler.

Vellykket
Da var det befriende å se Citroëns C4 Cactus Aventure i Genève. Den viste nemlig hvor enkelt det kan gjøres, samtidig som man etterlater et inntrykk som ikke bare gjør det hele til en vits.

Skikkelige Goodyear All Terrain dekk hjelper selvfølgelig, og setter tonen. Særlig når de, som her, er montert på solide, svarte stålhjul. Om det er de, eller chassis-modifikasjoner, som har økt høyden aner jeg ikke. Men den er blitt akkurat passe - litt mer truende, der den nå ser ned på deg.

Ekstra lys, kameraer rund baut og nedslått campinghytte på taket – nydelig designet til bilen, tyder jo også på eventyr.

Enkle virkemidler
Brush bars er montert både foran og bak, de ser ut som enda mer alvor. Og de skjermutviderne, som bare er skrudd på, ser ut som noe som virkelig kan bli en hit på tilbehørsmarkedet når Cactus snart skal i salg.

Kamuflasjelakkeringen, i kombinasjon med Cactus’ens sterkeste grafiske element, boblepakke-plasten på sidene, er med på å gjøre dette virkelig iøynefallende.

Effekten er formidabel, men når du ser nøye etter oppdager du hvor enkle virkemidlene egentlig er.

Mangfold
Bare for å vise hvilket kreativt overskudd de jobber med for tiden, klarte Citroën å lage en spesialutgave også av den andre debutanten de hadde med i år.

C1 er altså den nye utgaven av Toyota Aygo / Peugeot 108-trioen. Og mens de to andre nøyde seg med å vise hvordan bilen er, kunne Citroën også vise den frem, slik den kunne bli, i en sveitser-spessial utgave.

Swiss & Me, kalte de den, og tok samtidig litt av luven fra «MercedesMe» lanseringen – en fremtidslivsstilservicebrand!!! (Gjesp).

De hadde ikke gjort annet enn å ta en hvit C1, legge på noen røde detaljer, male taket som et sveitsisk flagg og gi interiøret også et rødt/hvitt anslag. Hyggelig hilsen til vertslandet, og nok en gang et eksempel på hvor enkelt det egentlig kan gjøres.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: