[]
[] [firmabil.no] []

30 millioner VW Golf på 40 år


Øivind Skar



Det geniale med VW Golf er hvordan produsenten hele tiden har klart å holde bilen moderne nok til å forbli en bestselger gjennom hele 40 år.

Innen bilverden finnes det noe som bare er. Som for eksempel VW Golf og Fords F-serie. Men det gjelder for så vidt også Ford Fiesta, Ford Mustang, VW Polo og VW Passat.

Dette er alle biler med så lang historie at vi knapt husker når de kom til. Vi husker bare at de alltid har eksistert fordi endringene fra én modell til den neste ikke har vært større enn at vi tydelig har kunnet følge slektskapet.

Og når tradisjon følges riktig opp følger gjerne suksess med på kjøpet. Derfor endres ikke navnene og det klusses lite med designen.

Om ikke å skifte ut vinnerteamet
Polo (startet med Audi 50, Polo fra 1974), Passat (fra 1973) og Fiesta (fra 1976) er blant bestselgerne i Europa i sine klasser.

Går vi til USA har Mustang (50 år i år) ikonisk status, og Ford F-serie (fra 1948) var i fjor USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse for 32. året på rad og mest solgte pickup-truck for 43. gang (kjøpt i fjor i 883.621 eksemplarer inkludert salg i Canada).

Fords F-serie kniver med Toyota Corolla (fra 1966) om å være verdens mest kjøpte bilmodell, men her er det viktig å skille mellom navn og modell. Ford F-150 er nylig vist i 13. generasjon. Corolla derimot handler mer om et salgsnavn og ikke samme rettlinjede modellutvikling.

Men det er Golf vi nå er samlet for å ferie. 40 år i dag, 29. mars, og mer enn 30 millioner produserte eksemplarer.

Giugiaris verk
Tegnet av 36 år gamle Giorgetto Giugiaro var Golf mer enn noen andre av VWs modeller med å redde selskapet fra undergangen.

Volkswagens tilværelse var tuftet på luftkjølte, hekkmotoriserte kjøretøy og selskapet tviholdt på disse. Samtidig utviklet konkurrentene mer moderne kjøretøy, og eksempelvis Fiat hadde stor suksess med modellene 128 (1969) og 127 (1971).

VW-konsernet hadde siden 1964 hånd om Audi som i 1969 fusjonerte med NSU.

NSU forsøkte å leve av futuristiske og rotasjonsmotordrevne RO 80, og holdt på å utvikle en mindre modell. Denne skulle komme til å ende opp som Volkswagen K 70 i 1970 og bli første forhjulsdrevne og vannkjølte Volkswagen.

Omveltningen
Så gikk det slag i slag. Audi 80 fikk en halvbror i VW Passat i 1973, Audi 50 fra 1975 ble til VW Polo i 1975 – og så var det Golf i mars 1974, med det sportslige alibiet Scirocco samme år.

Golf skulle umiddelbart bli en suksess og bidro med så mye penger inn i VW-konsernets kasse at enhver krisestemning forsvant ut gjennom ventilasjonsanlegget i styrerommet og skapte grobunn for utklekking av nye og suksessrike modeller.

50 og 70 hk
Når Golf slippes 29. mars 1974 er det med introduksjonsfargene rød og grønn. To motorer (1,1 l/50 og 1,5l/70 hk) og to utstyrsvarianter eksisterer: 50/50 L og 70 S/70 LS.

Golf I eksisterte til 1983 og ble produsert i nær sju millioner eksemplarer. Ingen Golf har senere nådd samme høye volum.

Faktisk eksisterte Golf I under navnet Citi Golf helt til 2009 i Sør-Afrika.

Bobla hadde vært det store for Volkswagen i Norge, en bestselger gjennom 25 år og samlet solgt i mer enn 150.000 eksemplarer. Det gjorde introduksjonen av Golf forholdsvis enkel.

Bestselger i Norge
VW passerte 200.000 solgte Golf i Norge i fjor. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Golf har vært landets mest kjøpte bilmodell sju ganger i dette århundret med høyeste markedsandel på 6,4 prosent i 2010. Det året kjørte nordmenn 8229 Golfer.

Golf har først og fremst vært en bil for Vest-Europa og deler av Afrika. Salget i USA tok aldri av. Der har sedanmodellen med navnet Jetta solgt langt bedre.

Øst i Europa vil de også heller ha sedanvarianter. Men i EU/EFTA-området var Golf også i fjor milelangt foran konkurrentene.

Golfs plattform har gitt opphav til dusinvis av bilmodeller med Audi A3, Audi TT og Skoda Octavia som de mest kjente i Norge.

 

Viktige Golf-år:

  • 1969: Første prototype, EA-276
  • 1974: Golf I med 50/70 hk motor.
  • 1974: Sportsvarianten Scirocco lanseres.
  • 1976: Golf GTI i juni med 1,6 liter/110 hk. Blir de unges VW-alibi.
  • 1976: Golf med 50 hk dieselmotor er en sensasjon.
  • 1978: Golf lanseres i USA under navnet Rabbit.
  • 1979: Golf Cabriolet produsert av Karmann.
  • 1982: Golf GTD med turbodiesel med 70 hk.
  • 1982: Golf Caddy (pickup) går i produksjon i Sarajevo.
  • 1986: Golf GTI med 16 v/139 hk motor.
  • 1986: Golf med permanent firehjusdrift (syncro).
  • 1988: Golf nr. 10 mill.
  • 1990: Golf Country lanseres. Ble aldri noen suksess.
  • 1993: Golf stasjonsvogn.
  • 1993: Golf blir Car of the Year i Europa.
  • 1998: Golf med Haldex 4x4.
  • 2000: Golf nr. 20 mill
  • 2002: Golf passerer Bobla i volum: 21.517.415.
  • 2002: Golf på bi-fuel (bensin og gass).
  • 2004: Golf Plus lanseres som en slags flerbruksbil.
  • 2011: Golf cabriolet re-introduseres.
  • 2013: Golf blir igjen Car of the Year i Europa.
  • 2013: Golf  nr. 30 mill.
  • 2014: Golf GTE hybrid.
  • 2014: e-Golf. Første elektriske Golf for massemarkedet.
  • 2014: Golf Sportsvan

 

Golf-volum

  • Golf I (1973 – 1983): 6,99 mill ex
  • Golf II (1983 – 1992): 6,30 mill ex
  • Golf III (1992 – 1996): 4,83 mill ex
  • Golf IV (1997 – 2005): 4,97 mill ex
  • Golf V (2004 – 2008): 3,40 mill ex
  • Golf VI (2008 – 2013): 2,85 mill ex
  • Golf VII (fra 2013

(Kilde: Wikipedia/VW)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: