[]
[] [firmabil.no] []

Toyotas Le Mans-våpen


Terje Ringen
Tekst og foto



Toyota har som mål å vinne årets 24-timersløp på Le Mans. Vi var til stede da de avduket sin utfordrer på Paul Ricard-banen.

Ikke uventet har Toyota valgt en hybrid løsning. Deres TS040 Hybrid kan skilte med 1000 hestekrefter og firehjulsdrift.

Bilen har en 3,7-liters V8 bensinmotor med 520 hestekrefter i tillegg til elmotorer som leverer 480 hestekrefter til alle fire hjul.

Bilen er utviklet basert på årets nye regelverk for WEC (World Endurance Championship) der lavt drivstofforbruk er viktigere enn noensinne tidligere. Bilene må i år greie seg med 25 prosent mindre drivstoff enn i 2013.

Og det er ikke bare totalforbruket gjennom løpene som måles – forbruket leses av på hver tredje runde, og de som bruker for mye drivstoff blir straffet.

Årets biler er 10 cm smalere enn fjorårets, og dekkbredden er redusert med 5 cm. Det vil gi lavere hastighet i kurver, men åpner for høyere toppfart på rettstrekker. Toyota har perfeksjonert aerodynamikken for å oppnå lavest mulig luftmotstand og maksimalt marktrykk.

(saken fortsetter)

Toyota satser på en rutinert førerstall med Alex Wurz, Stephane Sarrazin og Kazuki Nakajima i bil nummer 7, mens Anthony Davidson, Nicolas Lapierre og Sebastien Buemi har ansvar for bil nummer 8.

Toyota får tøff konkurranse fra to andre fabrikkteam, Audi som har dominert denne divisjonen i en årrekke og Porsche som i år gjør comeback på Le Mans og i VM-serien for utholdenhetsrace.

I helgen ble årets første test for Le Mans-utfordrerne kjørt på Paul Ricard i Syd-Frankrike, og du kan kose deg med vårt bildegalleri fra testen.

SE STORT BILDEGALLERI NEDERST I SAKEN

2014 FIA World Endurance Championship Calendar:

20 Apr   Six Hours of Silverstone (GB)

3 May   Six Hours of Spa-Francorchamps (Bel)

14 Jun   Le Mans 24 Hours (Fra)

20 Sep  Six Hours of Circuit of the Americas (USA)

12 Oct   Six Hours of Fuji (Jpn)

2 Nov    Six Hours of Shanghai (Chi)

15 Nov  Six Hours of Bahrain

30 Nov  Six Hours of Sao Paulo (Bra)

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: