[]
[] [firmabil.no] []

SUV-en som skal løfte Lexus


Øivind Skar
Tekst og foto



Lexus har høy profil, men lite volum i Norge. Med kompakt-SUV-en NX 300h skal volumet mer enn dobles i 2015.

SUV-en NX 300h er bilen Lexus håper skal sette større fotavtrykk i det norske bilmarkedet og for første gang i historien vippe Lexus over 1000 solgte biler i året fra 2015.

– Ja, målet er å selge 700 NX 300h neste år, sier Jan Christian Holm, den alltid optimistiske Lexus-sjefen i Norge.

NX 300h har premiere på bilutstillingen i Beijing, men er ikke ventet til Norge før utpå høsten. Og slik det nå ser ut vil den bli nok en hybrid Lexus, og bare det.

Hva bilen skal koste er ikke fastlagt, men når vi vet at Audi Q5 og BMW X3 med toliters dieselmotor og automatgir nevnes som hovedkonkurrentene, sier prisen seg selv: Fra cirka 500.000 kroner.

Tonet ned
Lexus har gjennom et års tid trukket med seg konseptet på NX 300h fra bilutstilling til bilutstilling verden rundt. Og reaksjonene kom ganske fort: Altfor spisset design. Først i Genève i mars ble det endelige navnet kjent: NX 300.

Bilen som nå presenteres er dempet i uttrykksformen og sannsynligvis ganske så spiselig for bilkjøpere i denne klassen.

NX 300h skal produseres med og uten 4x4.

– Så langt vurderer vi ikke annet enn firehjulsdrift i Norge. Kundene forventer det og ikke noe annet, slår Holm fast. Om bilen i fremtiden skal tilbys kun med drift på forhjulene avhenger av prisen, men lite tyder på at så vil skje. Ikke minst av hensyn til bruktmarkedet, som i hvert fall forlanger full pakke for å respondere.

Bygger på bestselger
NX 300h bygges over samme tekniske lest som IS 300h, fjorårets Lexus-nyhet og bilen det japanske premium-merket selges flest av i Norge for tiden. For NX 300h betyr det at driften på bakhjulene styres av elektriske motorer som kobler inn ved behov.

Det betyr også 2,5-liters firesylindret motor i kombinasjon med elektrisk motor, men samlet effekt er tatt ned fra 223 til 194 hk. Forbruks- og CO2-tall er så langt ikke kjent.

Selv om Lexus har Toyota som morselskap representerer NX 300h et kvantesprang i opplevd kvalitet sammenliknet med Toyotas modeller. Du ser det tydelig på skinnet i setene, setesømmene, sammenføyningene i interiøret og materialkvaliteten.

Dette er slett ikke noen Toyota de luxe!

Innovativ
NX har en rekke innovative løsninger, inkludert Lexus første trådløse ladestasjon for mobiltelefon og første utgave av den nye Lexus Remote Touch Interface der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touch-pad.

I tillegg tilbys Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen, et Multi-informasjonsdisplay som inkluderer G-sensor og boost meter, Head-Up Display (HUD), Blind Spot Monitor (blindsonevarsling) og Rear Cross Traffic Alert (varslig for kryssende trafikk ved rygging).

Sjefsingeniør for NX, Takeaki Kato, sier at bilen er utviklet for å tilfredsstille en aktiv livsstil og at dette har vært tilnærmingen gjennom hele utviklingsfasen.

Skritt for skritt
Lexus har alltid vært det litt anonyme premium-merket, godt gjemt i skyggen av volumhungrige Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Likevel har Jan Christian Holm rett i at hver ny modell løfter Lexus som – i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken – har solgt 3076 nye biler i Norge siden tusenårsskiftet.

Med IS for 14 år siden fikk Lexus et «betydelig» løft. Så gikk det ganske smått inntil den store SUV-en RX dukket opp i hybrid versjon.

Da var det igjen et løft inntil ny opptur kom med CT 200h i 2011. Mot slutten av 2013 og så langt i 2014 er det IS som igjen bærer Lexus-salget.

LES OGSÅ: Lexus oppgraderer CT 200h

 

Fakta Lexus NX 300h

Motor:

4 syl/bensinmotor, 2494 ccm.

Samlet effekt:

194 hk.

LxBxH:

463/185/164 cm.

Akselavstand:

266 cm.

Pris fra:

Ca. kr 500.000.

Når i Norge:

Sept/okt.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Jeep Cherokee, Mercedes GLK, Range Rover Evoque, Volvo XC 60.

+

Design, miljøprofil og kvalitetsopplevelse.

-

Kan ikke skreddersys.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: